Wie er niet van houdt dat hij af en toe wordt nagekeken, schaft zich beter geen Chrysler PT Cruiser aan. Ook twee jaar na zijn lancering blijft de auto een opvallende verschijning in het straatbeeld. Dat heeft alles te maken met het design van het PT Cruiser-koetswerk, dat een eclectische mengeling is van stukjes Amerikaanse autogeschiedenis. De spitse snoet is geleend van modellen uit de jaren vijftig en zestig. Het design van de achterkant gaat zelfs terug op auto's uit de jaren dertig en veertig. ...

Wie er niet van houdt dat hij af en toe wordt nagekeken, schaft zich beter geen Chrysler PT Cruiser aan. Ook twee jaar na zijn lancering blijft de auto een opvallende verschijning in het straatbeeld. Dat heeft alles te maken met het design van het PT Cruiser-koetswerk, dat een eclectische mengeling is van stukjes Amerikaanse autogeschiedenis. De spitse snoet is geleend van modellen uit de jaren vijftig en zestig. Het design van de achterkant gaat zelfs terug op auto's uit de jaren dertig en veertig. In de VS is het al retro wat de klok slaat. Vandaar dat de PT Cruiser er, net zoals de VW New Beetle, razend populair is. In Europa leed de verkoop wat onder het feit dat er in het Cruiser-aanbod eerst geen dieselversie beschikbaar was. Maar in mei van dit jaar kwam de uitstekende dieselversie op de markt en sindsdien gaat de verkoop de hoogte in. De fiscaal interessante, maar iets te lichte 1.6 benzineversie die sinds kort is te verkrijgen, vormt een bijkomende reden voor het stijgende succes. Sinds de lancering zijn er in België 2484 PT Cruisers verkocht. Qua uiterlijk mag de PT Cruiser er dan uitzien als een oldtimer, de inrichting van het interieur is zeker van deze tijd. De neerklapbare, omklapbare en uitbouwbare zetels maken meer dan 25 interieurconfiguraties mogelijk. Een van die opties is een vlakke laadvloer, lang genoeg om een 2,44 meter lange ladder te vervoeren. De auto combineert de look van een compacte vijfdeursberline (lengte: 4,28 meter) met de praktische eigenschappen van een monovolume. Daardoor hoort hij thuis in het segment waarin de Citroën Picasso, de Nissan Tino en de Renault Scénic het mooie weer maken. De PT Cruiser CRD ligt goed op de weg. Dat mag deels op rekening worden geschreven van de Europese ophanging en vering. Opmerkelijk is dat het koetswerk in snelle bochten netjes in balans blijft. In het rijtje positieve kenmerken figureren ook het fluisterstille gedrag en de zuinigheid van de CRD-turbodiesel. De motor en tal van onderdelen zijn van Mercedes-Benz-makelij, wat erop wijst dat de synergie binnen DaimlerChrysler niet langer theorie is. De PT Cruiser CRD-turbodiesel is alleen beschikbaar in de 'Limited'-versie, de topreeks van Chrysler. Als bewijs daarvan een kort overzicht van de standaarduitrusting: airconditioning, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, frontale en zijdelingse airbags, ABS, tractiecontrole, schijfremmen, elektrisch bedienbare buitenspiegels met ontdooiing, elektrisch in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, cruise-control en een elektrisch open dak. Al dat moois samen kost 26.125 euro, BTW inbegrepen. Patrick op de Beeck [{ssquf}]