De jongste jaren komen steeds meer Chinese motormerken op de Belgische markt. Het zijn bedrijven die Europese merken hebben overgenomen of eerder voor grote Japanse merken hebben gewerkt en nu zelf een graantje van de motormarkt willen meepikken. Veelal maken ze motorfietsen met een krachtbron die afgeleid is van zo'n Japans model. Een van die nieuwe Chinese merken is CF Moto, dat BW Motors sinds vorig jaar invoert in ons land. Eerder verkocht CF Moto hier al quads.
...

De jongste jaren komen steeds meer Chinese motormerken op de Belgische markt. Het zijn bedrijven die Europese merken hebben overgenomen of eerder voor grote Japanse merken hebben gewerkt en nu zelf een graantje van de motormarkt willen meepikken. Veelal maken ze motorfietsen met een krachtbron die afgeleid is van zo'n Japans model. Een van die nieuwe Chinese merken is CF Moto, dat BW Motors sinds vorig jaar invoert in ons land. Eerder verkocht CF Moto hier al quads. Chinese merken kwamen tot voor kort vooral met lichte motoren die voordelig geprijsd waren. Dat betekende soms ook dat de afwerking niet vlekkeloos was en dat er goedkope onderdelen van onbekende merken in waren gemonteerd. Daar komt verandering in. CF Moto biedt een middenklasse adventuremotor aan: de 650GT. Die is gebaseerd op de watergekoelde 650 cc Kawasaki-twin (de ER6) uit vorig decennium. De cilinderinhoud (649 cc) en de compressieverhouding (11,3/1) zijn identiek. CF Moto heeft wel twee rijmodi: touring en de wat nerveuzere sport. De CF Moto 650GT kost 6999 euro en is daarmee een goede 1000 euro goedkoper dan de basisversie van de Kawasaki Versys 650. Voor dat geld krijg je ook een aantal onderdelen van kwaliteitsmerken die standaard gemonteerd zijn: KYB-vering, Bosch-injectue, Spaanse J.Juan-remmen, een Shad-kofferset en Metzeler Z8-banden. De 650GT heeft een modern, scherp design, waarvoor het Duitse Kiksa tekende. Rijden met de CF Moto 650GT gaat gemakkelijk. De acceleratie is vlot. De 61 paarden zijn meer dan genoeg voor gebruik in het dagelijks verkeer. Het blok heeft een balansas die de trillingen beperkt. De motor ligt stabiel op de weg en houdt goed zijn lijnen in lange bochten. In haakse bochten moet hij wat meer werken. De zitpositie is goed: rechtop. Het stuur is breed en je hebt een goed zicht op de weg. De bediening is eenvoudig: er is geen grote hoeveelheid elektronica naast de modeknop. Het ruitje is manueel in de hoogte verstelbaar. De stroomlijn biedt een goede bescherming tegen de wind. Maar een merkimago is er niet. CF Moto is nog onbekend en de vraag is ook hoe de motor ouder zal worden. Maar voor die prijs kunt u dat risico wel nemen.