BREED GESTOELD

Een eigen commercieel gezicht uitbouwen om omzetschommelingen te vermijden. Die les leerde de producent van houten stoelen Eurochair Projects uit de jongste crisis in de meubelindustrie.

In de toonzaal van de nv Eurochair Projects bladert een groepje nonnen door een catalogus met meubilair. Het bedrijf, een vier jaar jonge dochter van de nv Zitmeubelfabriek De Zetel, bewerkt steeds meer de markt van de rusthuizen. “Voor deze absolute groeimarkt hebben wij een heel gamma ontwikkeld,” vertelt verkoopleider Koen Destoop. “We hebben zowel stoelen, zetels, kasten, nachttafels als bedden. Bovendien werken we sinds kort voor de Benelux exclusief samen met de Duitse fabrikant van bedden en nachttafels Vauth-Sagel.”

Het 75 jaar jonge De Zetel kampte in 1992 met een fikse omzetduik. De devaluatie van de lire met een derde, zorgde voor een kwantumsprong in de omzet bij de Italiaanse concurrenten in de meubelindustrie. Het bedrijf uit Ardooie, dat houten stoelen maakt in onderaanneming voor de meubelindustrie, deelde in de klappen. “Als pure toeleverancier hadden we geen impact op wat we vervaardigden, noch op de verkoopprijs. Met Eurochair Projects hebben we een eigen commercieel gezicht uitgebouwd. Op een markt waar we voordien niet actief waren, om onze bestaande klanten niet te beconcurreren.”

Want ondanks de recessie kon Zitmeubelfabriek De Zetel – nog steeds 100% familiaal, vandaag bestuurd door Geert Behaegel, kleinzoon van oprichter Cyriel Behaegel – bogen op een indrukwekkend palmares. Vier op vijf Belgen zitten in de eetkamer op een houten stoel van het bedrijf uit Ardooie. In de Benelux is het bedrijf marktleider in houten stoelen. Wekelijks worden er 6000 in eigen huis gefabriceerd, uit beuk, den, eik, es en kerselaar. Voor sommige fabrikanten ontwikkelde De Zetel een just-in-time-systeem, met een gegarandeerde levering in ruil voor een bepaald volume. Sinds een half jaar trekt de economie overigens weer aan, zodat De Zetel overschakelt naar een ploegensysteem, om de groeiende vraag bij te benen.

Toch behoudt ook de 100%-dochter nv Eurochair Projects groeikansen. Bij de start vier jaar geleden werd enkel de horecamarkt bewerkt. Stevigheid is een absolute vereiste in dit marktsegment. Vandaar dat de klanten een garantie van vijf jaar meekrijgen, per gekochte stoel. Sinds anderhalf jaar groeit echter de markt van de rusthuizen zeer sterk. Het geeft de 110 werknemers, die in 1997 een omzet van 280 miljoen haalden, alvast zekerheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content