Met zijn debuut Het jaar van de man (1999) en de opvolger Gods eigen muziek (2001) oogstte Leuvenaar Yves Petry (1967) lovende kritiek, maar de grotere toegankelijkheid van De laatste woorden van Leo Wekeman (Bezige Bij, 256 blz., 19,50 euro) zal veel meer lezers overtuigen. Een journalist bij een progressieve krant wordt tot zijn ontzetting en verwarring smoor op een mannelijke collega, die hem een interview met de Amerikaanse president dreigt af te snoepe...

Met zijn debuut Het jaar van de man (1999) en de opvolger Gods eigen muziek (2001) oogstte Leuvenaar Yves Petry (1967) lovende kritiek, maar de grotere toegankelijkheid van De laatste woorden van Leo Wekeman (Bezige Bij, 256 blz., 19,50 euro) zal veel meer lezers overtuigen. Een journalist bij een progressieve krant wordt tot zijn ontzetting en verwarring smoor op een mannelijke collega, die hem een interview met de Amerikaanse president dreigt af te snoepen. Het verhaal wordt verteld vanuit diverse perspectieven. Samen levert die caleidoscoop een eclatante satire op van hedendaagse mores en relaties. Net als in zijn vorige romans, weeft Petry tegelijkertijd een (soms wat opzichtig) symbolisch web over relaties, rollen, identiteit en transformatie. Komt ervan, als een wiskundige én filosoof romans schrijft. De roman van Petry kan niet ontbreken in deze selectie van Nederlandstalige literatuur op de Boekenbeurs in Antwerpen. Volgende week komt vertaalde literatuur aan bod. Nu signaleren we ook Enkel de daad (Cossee, 229 blz., 18,90 euro), de tweede roman van Marijke Libert (1962), journaliste bij De Morgen. Achter het verhaal van een milieuactivist (waarin de strijd om het Brugse Lappersfortbos te herkennen is), komt een bizarre familiegeschiedenis tot uiting. Sterkst is Libert in de vinnige en soms heerlijk venijnige portrettering van de activisten, ook al vormen ze slechts het decor van het familiedrama rond haar jonge protagonist. Nog een journalist, Hans Nijenhuis van NRC Handelsblad, debuteert met Man van beroep (Bezige Bij, 155 blz., 15 euro). De hoofdpersoon klaagt dat hij keihard werkt en ook nog zijn twee kinderen (mee) opvoedt, terwijl zijn vrouw vooral haar carrière najaagt. Kortom, hij voelt zich (relationeel en seksueel) verwaarloosd. Nijenhuis schrijft trefzeker en komt geregeld spits of bijtend uit de hoek, maar in de diepte graaft hij niet. Een happig maar snel verteerbaar tussendoortje. Bij de thrillers valt vooral het voortreffelijke Medeschuldig (Manteau, 422 blz., 19,95 euro) van Bob Mendes op. De Antwerpse zeventiger schrijft in de Amerikaanse thrillertraditie: nagenoeg perfecte spanningsboog, afgewogen ingrediënten en kleurrijke personages die in een maalstroom van onthutsende gebeurtenissen terechtkomen. Mendes mengt twee Vlaamse intriges met op de achtergrond het bloedbad in Sabra en Sjatila (waar in 1982 honderden Palestijnen vermoord werden). Uiteraard ligt ook De zaak Alzheimer (Manteau, 401 blz., 17,95 euro) van die andere zeventiger, Jef Geeraerts, klaar. Er verscheen een herdruk van de kranige thriller uit 1986 naar aanleiding van de verfilming (zie Trends, 16 oktober 2003). Luc De Decker