BMW bracht in 1937 als eerste Europese constructeur in serie een coupé uit en creëerde daarmee een nieuw segment. In 1992 lanceerde het, in de 3-reeks, ook een compacte coupé: de elegante lijnen en het knap afgewerkte interieur met plaats voor vier (en een behoorlijke kofferruimte), het sportieve rijgedrag en de krachtige motoren zorgden voor een succes.
...

BMW bracht in 1937 als eerste Europese constructeur in serie een coupé uit en creëerde daarmee een nieuw segment. In 1992 lanceerde het, in de 3-reeks, ook een compacte coupé: de elegante lijnen en het knap afgewerkte interieur met plaats voor vier (en een behoorlijke kofferruimte), het sportieve rijgedrag en de krachtige motoren zorgden voor een succes. Hoewel het nieuwe BMW Coupé-gamma is afgeleid van de berline uit de 3-reeks, is de nieuwe Ci geen omgebouwde berline. Dit blijkt het best wanneer de Coupé naast de berline staat: de Coupé is langer, breder en lager. Uiterlijk deelt de Ci met de berline nog alleen de deurhendels en het logo op de motorkap. Alle koetswerkpanelen zijn speciaal voor de Ci ontworpen.Wie voor een coupé opteert, verdrinkt tegenwoordig in het aanbod. Met het Ci-gamma neemt BMW het, afhankelijk van de motorkeuze, op tegen de Alfa GTV, Fiat Coupé, Ford Cougar, Honda Accord Coupé, Lancia Kappa Coupé, Mercedes CLK, Peugeot 406 Coupé, Saab 9.3 Coupé en de Volvo Coupé C70.De designafdeling heeft keurig werk geleverd: een brede lage snuit, een elegante strakke zijkant en een compacte krachtig overkomende achterkant. De wagen oogt dynamischer dan de berline. Ondanks zijn wat agressieve look heeft de Ci een 'beschaafd-sportief' rijgedrag, mede dankzij de elektronische snufjes die de auto in goede banen houden.Momenteel zijn twee Ci-versies beschikbaar. De 323 Ci (163 pk) en 328 Ci (zie technische fiche) zijn aangedreven door een zescilinder in lijn. Later volgen de 318 Ci met een trillingsvrije viercilindermotor van 116 pk en de 320 Ci, goed voor 150 pk. Tijdens proefritten beleefden wij de prettigste tijden aan het stuur van de 328 Ci. Deze luxueuze auto schittert door het soepele (schakelarm indien gewenst) rijgedrag dankzij het brede motorkoppel. In vergelijking met de voorganger is het interieur ruimer. Achterin zitten twee personen comfortabel. Het instappen verloopt vlot, doordat de voorzetels moeiteloos 9 cm naar voor schuiven wanneer de rugleuningen naar voor worden geklapt. Uitstappen is evenmin een probleem dankzij de twee zeer brede deuren.De passagierskooi is stevig. Nooit worden parasietgeluiden of motortrillingen in het interieur waargenomen. Zeer sportieve (of snobistische) chauffeurs zullen misschien teleurgesteld zijn omdat ze het diepe motorgebrom in het interieur niet kunnen horen.Standaard heeft de Ci - naast de moderne elektronische snufjes die het rijgedrag optimaliseren - frontale en zijdelingse airbags en twee ITS-zijluchtkussens. De buisvormige opblaasbare kussens zijn aan beide kanten in het dakframe ingewerkt en vervolledigen de beschermende functie van de zijdelingse airbags.PATRICK OP DE BEECK