Toen Ingrid Buytaert in haar achterkeuken een hobby vond in kaarsen maken, kon niemand vermoeden dat daar de basis zou liggen van een klein, maar internationaal kaarsenimperium.
...

Toen Ingrid Buytaert in haar achterkeuken een hobby vond in kaarsen maken, kon niemand vermoeden dat daar de basis zou liggen van een klein, maar internationaal kaarsenimperium.Het is uit een tijdschrift dat de in Kopenhagen verblijvende Ingrid Buytaert in 1969 leert hoe ze kaarsen moet maken. Het resultaat vindt al gauw aftrek bij vrienden, ook nadat het gezin zich in 1972 opnieuw in België komt vestigen. En het is hier dat de huisvrouw en moeder van vier kinderen een paraffinesoort vindt, waardoor de afgewerkte produkten na aansteken niet gewoon meer wegsmelten, zoals hun Deense voorgangers, maar openbloeien in grillige vormen. De openbloeiende kaars is geboren. Honderdduizenden kaarsen later produceert Buytaert haar produkt nog altijd op dezelfde ambachtelijke wijze. Het kleurenpalet werd uitgebreid, de achterkeuken omgebouwd tot een volwaardig atelier en aangevuld met een bescheiden opslagruimte. Buytaert blijft wel de enige arbeidskracht en verder dan openbloeiende kaarsen in vijf formaten reikt het gamma niet. De 30 ton paraffine die ze daarvoor jaarlijks verbruikt, haalt de kaarsenproducent nog steeds bij de leverancier die 23 jaar geleden de eerste beslissende kilo's aanleverde. Ook verkoopt ze haar produkt nog steeds vanuit de villa in Jabbeke waar ze in 1972 begon, rechtstreeks aan de eindkonsument. Buytaert : "Op die basis verdeel ik een exclusief produkt en blijf ik er de baas over. "Nochtans gebeurde er de voorbije jaren heel wat. In 1989 werden de aktiviteiten in een bvba-vorm met de naam Bika gegoten en intussen lijkt ook de rest van de familie door de mikrobe te zijn gebeten. In Leuven baten twee studerende dochters enkele uren per dag een kleine winkel uit en zorgen zo voor een tweede verdeelpunt in België. Daarnaast is ook Buytaerts Duitse zus met de produktie van de kaarsen begonnen. Ze heeft zeven arbeidskrachten in dienst en haar omzet tot het vijfvoudige van het Belgische moederbedrijf uitgebouwd. Na de produktiemogelijkheden in Brazilië te hebben afgetast, lijkt Buytaerts aldaar wonende zoon ten slotte het meest recente "slachtoffer" te zullen worden.Zelf blijft de drijvende kracht achter Bika in België weigerachtig staan tegenover uitbreiden, zeer tot ergernis van haar boekhouder. Met zo'n 30.000 kaarsen per jaar meent ze de maximum produktiekapaciteit wel bereikt te hebben. En extra werknemers aanwerven, ziet de onderneemster niet echt zitten. Ook al omdat de vraag naar haar produkt nog zeer seizoengebonden is : de kerstperiode staat in voor het leeuwedeel van de omzet, zo'n slordige 3,5 miljoen frank.INGRID BUYTAERT (BIKA) Een toevallig openbloeiende kaars ligt aan de basis van een ongewone ondernemerscarrière.