Aan de Vleurgatsesteenweg nummer 195, op een steenworp van de Louizawijk, is een juweel van het Brusselse vastgoedpatrimonium bijna helemaal hersteld in zijn oorspronkelijke stijl van 1912. Het gebouw vormt de strategische uitvalsbasis voor de Belgische activiteiten van de Franse haarkapper Jean-Claude Biguine, die volop bezig is aan een internationale expansie. Promotor Jean-Yves Berlemont, 'master franchisee' voor België en Luxemburg, is niet weinig trots op het geleverde werk. "Het valt moeilijk te geloven dat architect Duesberg dit huis ooit bouwde voor particulieren: de gevelbreedte bedraagt 35 meter en er is meer dan 1000 m² nuttige oppervlakte. De kamers zijn ruim genoeg om mettertijd 40 klanten tegelijk te bedienen, om kantoren en voorraadkamers in te richten en d...

Aan de Vleurgatsesteenweg nummer 195, op een steenworp van de Louizawijk, is een juweel van het Brusselse vastgoedpatrimonium bijna helemaal hersteld in zijn oorspronkelijke stijl van 1912. Het gebouw vormt de strategische uitvalsbasis voor de Belgische activiteiten van de Franse haarkapper Jean-Claude Biguine, die volop bezig is aan een internationale expansie. Promotor Jean-Yves Berlemont, 'master franchisee' voor België en Luxemburg, is niet weinig trots op het geleverde werk. "Het valt moeilijk te geloven dat architect Duesberg dit huis ooit bouwde voor particulieren: de gevelbreedte bedraagt 35 meter en er is meer dan 1000 m² nuttige oppervlakte. De kamers zijn ruim genoeg om mettertijd 40 klanten tegelijk te bedienen, om kantoren en voorraadkamers in te richten en de opleiding te verzekeren van toekomstige franchisenemers en personeel. Dit gebouw is een zeldzame parel die ons imago alle eer aandoet."Nadatde oorspronkelijke eigenaars er meer dan 40 jaar gewoond hadden, verliep de historie van het gebouw in overeenstemming met zijn pracht en praal. In de jaren '60 was het modehuis Clarit er gevestigd; uit deze periode is een stekelig spoor achtergebleven in de vorm van duizenden spelden en naalden, die men heeft gevonden onder de plankenvloer van de tweede verdieping waar zich het atelier bevond. In de jaren '70 kwam VanDam KH, het bedrijf van de bioscoopreclame, dat er zou blijven tot 1993.Daarna stond het prachtige huis vijf jaar leeg, en het leek gedoemd tot definitief verval. Gelukkig was er Jean-Yves Berlemont, die zijn kapsalon in Brussel had overgelaten om de promotie te verzorgen voor de activiteiten van Jean-Claude Biguine in België. Hij zag het gebouw en voelde meteen dat het grandioze mogelijkheden te bieden had."Mits het nodige geld te investeren, loonde het werkelijk de moeite. Er kwam een nieuw koperen dak, op de tweede verdieping werden binnenmuren geplaatst om de kantoren te installeren, de woonvertrekken op de eerste verdieping werden gerestaureerd tot het laatste stukje lambrisering en ingericht als vergaderzaal, showroom en schoonheidssalon voor vips,... Alles bij elkaar vertegenwoordigde dit al de aankoopsom van een middelgrote woning in Brussel. En dan hou ik nog geen rekening met de inrichting van de hal en het gelijkvloers, bestemd voor kapsalon en gelaatsverzorging van mannen en vrouwen."De herenworden onthaald in de fluwelen ambiance van een oude Engelse bibliotheek, waar men zich in een ruime en comfortabele Belmont-fauteuil ouderwets kan laten scheren met kwast en scheermes, de hoofdhuid laten masseren, de haren laten knippen of een manicure laten uitvoeren door vaardige handen. De voormalige receptiezaal in Louis XVI is nu voorbehouden aan de damescoiffure. Een paar prijzen: shampoo en brushing 450 frank (van maandag tot donderdag), gezichts- en haarverzorging 850 frank, lichaamsverzorging (peeling, massage,...) 1600 frank.Een dergelijke omgeving prikkelt de verbeelding, en de projecten volgen elkaar dan ook op. Jean-Yves Berlemont: "We gaan een parking aanleggen die een echte geurentuin wordt, en in het souterrain komt een contractueel voorziene opleidingsschool voor 300 kappers. In drie jaar tijd hebben we een 15-tal salons geopend, en volgend jaar zou het aantal franchisenemers bij ons en in Luxemburg moeten uitstijgen boven de 25. Wat de dienstverlening betreft, die voor Jean-Claude Biguine gebonden is aan een strikte prijs-kwaliteitverhouding, is het altijd mogelijk nog beter te doen. We denken bijvoorbeeld aan een glaasje champagne en een toastje met gerookte zalm of ganzenlever tegen zeer betaalbare prijzen." Het is zonder meer duidelijk: de boodschap van de Parijse meester (300 kapsalons in 7 landen), die ooit zwoer dat hij de vrouwen elke dag van de week bij de kapper zou krijgen, is hier voor de volle honderd procent overgekomen en overgenomen door enthousiaste volgelingen.TEKST: SUZANNE LAMBERTS