"In alle objectiviteit analyseren we de vaste kosten van onze klanten", zegt oprichter Peter Macken. "Vervolgens gaan we na op welke posten bespaard kan worden door grote volumes aan te kopen en door te onderhandelen met leveranciers. Op die manier kunnen we besparingen van enkele procentjes tot zelfs 70 procent realiseren."

Macken heeft er een loopbaan van vijftien jaar als aankoper bij verschillende werkgevers op zitten. "In die functie besef je dat je - zelfs als groot bedrijf - onvoldoende gewicht in de schaal kunt werpen om grote reducties in de wacht te slepen", zegt hij. "Wie tien auto's koopt, moet het nu eenmaal stellen met een fleetkorting die geringer is dan wie 150 voertuigen per jaar bestelt." Zo ontstond het idee om de aankopen van meerdere bedrijven te bundelen en vervolgens bij leveranciers te onderhandelen.

De Antwerpse start-up werkt met een abonnementenformule die afhankelijk is van de grootte van de klant. "Elke klant kan ons beschouwen als een eigen, onafhankelijke aankoper", zegt Peter Macken. "Wij analyseren zijn overheadkosten, adviseren hem en onderhandelen in zijn plaats over de kortingen bij betrouwbare leveranciers. Zo kan hij focussen op zijn kernbusiness. We maken ook een maandelijkse evaluatie van zijn aankopen, zijn portefeuille en zijn toekomstplannen voor nieuwe bestellingen."

ChallengerZ werd twee jaar geleden met eigen middelen opgericht als onderdeel van de gewone commanditaire vennootschap MP Management, maar is pas sinds 2017 echt actief. "In enkele maanden tijd hebben we al achttien klanten - van eenmanszaken tot multinationals - overtuigd van onze meerwaarde", zegt Peter Macken. Het jonge bedrijf wil zijn klantenkring nu uitbreiden om zijn marktpositie nog op te krikken en sterker te staan in onderhandelingen.

Roel Van Espen