Als logistieke partner heeft Belspeed de voorbije 27 jaar aan een stevige reputatie voor diensten in de mode-elite gewerkt. Het bedrijf met vestigingen in Eupen, Kruishoutem en Beveren-Leie verzorgt de levering van kledingstukken in heel Europa. De klanten bevinden zich in het hogere segment van de mode- en kledingindustrie, met namen als Dolce & Gabbana.
...

Als logistieke partner heeft Belspeed de voorbije 27 jaar aan een stevige reputatie voor diensten in de mode-elite gewerkt. Het bedrijf met vestigingen in Eupen, Kruishoutem en Beveren-Leie verzorgt de levering van kledingstukken in heel Europa. De klanten bevinden zich in het hogere segment van de mode- en kledingindustrie, met namen als Dolce & Gabbana. Jaarlijks behandelt Belspeed zowat 15 miljoen stuks. De verwachte groepsomzet voor 2010 bedraagt 20 miljoen euro, een status-quo met het voorgaande jaar. De groep telt 140 medewerkers. Over de managementbuy-out worden geen fi-nanciële details verstrekt. Johan Milliau, de nieuwe CEO van Belspeed, wil wel kwijt dat het managementtrio de meerderheid in handen heeft. Naast Milliau bestaat het management uit Steven Rymenans, die zijn job als general manager bij Nova Natie Fashion (onderdeel van Nova Natie) inruilt voor Belspeed waar hij als operationeel directeur aan de slag gaat. De continuïteit in het management is dan weer verzekerd door Philippe Desmedt, die het voorbije decennium mee de operationele touwtjes in handen had bij Belspeed, naast de familie Brandt. In de nieuw opgerichte vennootschap Halifax hebben naast het management ook Jos Sluys en Marleen Vercammen zitting, de oprichter en financieel directeur van Saffelberg Investments. Milliau, die als CEO voortaan Belspeed aanstuurt, legde al een indrukwekkend parcours af, met passages bij Vitalo Groep en Katoennatie, waar hij de businessunit consumer goods helemaal op punt zette. Daarna ging het richting Fabory, de Nederlandse bevestigingsmaterialengroep, waar Milliau betrokken was bij de managementbuy-out met steun van ABN Amro. Toen dat bedrijf van de Nederlandse familie Borstlap uiteindelijk verkocht werd, vertrok Milliau en ging na enkele maanden aan de slag bij het beursgenoteerde waterdesinfectiebedrijf Ecodis. Voor dat laatste handelde hij de vereffening af. Hij ging zelf op zoek naar een logistiek bedrijf en kreeg de familie Brandt, die kampte met opvolgingsproblemen zo ver dat ze Belspeed aan hem verkocht. "Belspeed heeft een fantastische reputatie verworven in de fashionwereld. We hebben een sterke aanwezigheid in Europa en sinds enkele jaren is er ook een luchtbrug met de VS opgezet. Voor mij is dit het uitgelezen moment om het bedrijf naar de volgende fase van zijn ontwikkeling te brengen. Mijn ultieme droom is Belspeed op de wereldkaart te zetten." Daarvoor kan hij rekenen op Jos Sluys van Saffelberg Investments. "Ons eerste devies is organisch groeien, want in dit segment van de logistieke markt zijn er niet zoveel spelers actief", zegt Milliau. "Belspeed is een sterk gefocust bedrijf. Van bij de klant worden per schip of luchtvracht de zeer hoogwaardige producten Europa binnengebracht. Vanuit onze eigen magazijnen vindt de kledij zijn weg naar distributeurs en retailers in West- en Oost-Europa en de opkomende markten. Op hangers en in dozen, gesorteerd en verpakt, of volledig als bulk worden de zendingen verwerkt en geleverd." Milliau wil naast de VS ook inzetten op de groeilanden, waar de highlevelmode aan belang wint. Voorts wordt de portefeuille uitgebreid met schoenen. Ondanks zijn stevige reputatie en mooie klantenbestand kende ook Belspeed zijn deel van moeilijkheden met de crisis. Een aantal klanten zag zijn omzet met 10 tot 40 procent teruglopen. Dat had meteen een impact op de activiteiten van Belspeed, dat zijn omzet zag terugvloeien van 23 miljoen euro tot 19 miljoen euro (-14 %). Ook het bedrijfsresultaat dook voor het eerst in het rood, zij het met een bescheiden 478.000 euro. Dat was voor Milliau het ogenblik om de familie Brandt te overtuigen. "Fundamenteel schortte er niets met het bedrijf, de onderliggende activiteiten zijn kerngezond. Het was gewoon niet voldoende voorbereid op wat komen zou. Vandaag trekt de markt en bijgevolg ook onze activiteiten alweer volop aan." Voor Luc Osselaer, investeringsdirecteur bij Saffelberg, is Belspeed een mooie aanvulling. "Belspeed is een dossier waar we hoge verwachtingen voor hebben. Het bedrijf heeft het poten-tieel om een dominante speler in Europa te worden in zijn sector." Voor Saffelberg Investments is dit de negende participatie. Saffelberg, een onafhankelijke financiële en indus-triële holding, beheert een portefeuille van 250 miljoen euro kapitaal. Het specialiseert zich op langetermijninvesteringen door meerderheids- of aanzienlijke minderheidsbelangen te nemen in snel groeiende bedrijven. Het werd opgericht in 2008 nadat Jos Sluys zijn belang in het door hem opgerichte Arinso had verkocht. De belangrijkste mensen uit het Saffelberg-team zijn Sluys, zijn Arinso-kompanen Luc Osselaer, Christophe De Wit en Marleen Vercammen. In amper twee jaar investeerde Saffelberg in Routing International; Altachem; Mercator Press; Pharmaneuroboost; Porthus (intussen verkocht); Gemaco; Uteron en onlangs nog CDM Group. Voorts zijn er aanzienlijke belangen in enkele vastgoedprojecten in België en de VS en is Saffelberg ook aandeelhouder van de fondsen Vesalius Biocapital en ReGenius. Lieven Desmet, fotografie Wouter Rawoens"Mijn ultieme droom is Belspeed op de wereldkaart te zetten" Johan Milliau