In 1993 richtte Eric Dillens (stichter van de D&D Media Holding) samen met Ben Stassen het productiehuis nWave-pictures op. De computeranimatie werd ondergebracht in Trix (rond Jos Claessen en Toon Roebben) en Movida (rond Anthony Huerta en Caroline Van Iseghem). nWave-pictures produceert sindsdien geregeld animatiefilms in een aantal special...

In 1993 richtte Eric Dillens (stichter van de D&D Media Holding) samen met Ben Stassen het productiehuis nWave-pictures op. De computeranimatie werd ondergebracht in Trix (rond Jos Claessen en Toon Roebben) en Movida (rond Anthony Huerta en Caroline Van Iseghem). nWave-pictures produceert sindsdien geregeld animatiefilms in een aantal speciale filmformaten en heeft in die niche 50% van de wereldmarkt. "We maken deze producties specifiek voor ride simulation. Dat zijn films die men afspeelt in zalen met bewegende stoelen en die eigenlijk een imitatie zijn van een spectaculaire roetsjbaan," zegt Mark Vandecruys van Trix. Langzamerhand werden die technieken ook gebruikt in andere markten, namelijk film, reclame en graphics voor televisie. De huidige look van VTM is van Trix, net als die van vele lokale zenders. Movida werkt ook geregeld aan reclamespots. De meest recente is die voor Suzy-wafels. Een ander bekend formaat is Imax, het grootste filmformaat ter wereld (70mm), waarvan ook een 3D-versie bestaat. Omdat de Imax-markt technisch erg veeleisend is, werd beslist Trix en Movida te fuseren. De nieuwe vennootschap (50% D&D Media Holding, 50% Anthony Huerta en Caroline Van Iseghem) realiseert een omzet van 90 miljoen frank. Momenteel wordt de tweede volledig digitale Imax-3D film afgewerkt. Trix slaagde er ook in om buiten deze markten grote projecten binnen te halen. Zo was Trix verantwoordelijk voor de creatieve invulling van het Portugese paviljoen op de wereldtentoonstelling in Lissabon vorig jaar. De Film "A Viagem" die zij daarvoor produceerden, won intussen meer dan negen internationale filmprijzen. Voor de volgende wereldtentoonstelling (Hannover 2000) maakt Trix een productie voor het Nederlands paviljoen. Ook al met onze noorderburen co-produceert Trix met de steun van het Vlaams Filmfonds en Eurimages de familiefilm "Kruimeltje". Hoe slaagt een klein Belgisch bedrijf erin dergelijke megaproducties binnen te halen ? "Wij hebben een prijsvoordeel ten opzichte van de grote Amerikaanse animatiestudio's. Bovendien behoren mensen zoals Jos Claessen en Anthony Huerta tot de absolute wereldtop in computeranimatie." Ook de toekomst ziet er voor Trix/Movida veelbelovend uit. De computeranimatiemarkt blijft immers heel sterk groeien."De belangrijkste rem op de groei - zeker in België - is het blijven vinden van getalenteerd personeel. We zijn op zoek naar mensen met vijf tot tien jaar ervaring die een project kunnen coördineren. Maar momenteel is de arbeidsmarkt daarvoor nog veel te jong. Bovendien kunnen wij geen exuberante Amerikaanse prijzen betalen," zegt Mark Vandecruys.