Voor vakmensen is de Internationale Lingeriebeurs van Parijs een belangrijk evenement. Nagenoeg alle grote fabrikanten zijn er vertegenwoordigd en de kopers behoren tot de absolute top van de branche. Om tot de beurs te worden toegelaten, moet men immers behoren tot de selecte club van professionals. En terecht: de nieuwe modellen worden hier niet voorgesteld op etalagepoppen, maar door mannequins van vlees en bloed. Zonder strikte controle zouden de voyeurs op de eerste rij staan...
...

Voor vakmensen is de Internationale Lingeriebeurs van Parijs een belangrijk evenement. Nagenoeg alle grote fabrikanten zijn er vertegenwoordigd en de kopers behoren tot de absolute top van de branche. Om tot de beurs te worden toegelaten, moet men immers behoren tot de selecte club van professionals. En terecht: de nieuwe modellen worden hier niet voorgesteld op etalagepoppen, maar door mannequins van vlees en bloed. Zonder strikte controle zouden de voyeurs op de eerste rij staan...Volgens een studie van Lingerie Paris is de Belgische lingeriemarkt een van de meest dynamische van Europa, wat de frequentie van de aankopen betreft. Belgische vrouwen kopen per jaar gemiddeld meer dan drie beha's, acht slips en bijna twee stuks nachtkleding. Er worden ook heel wat panty's gekocht: ongeveer vijftien paar per jaar, een van de hoogste cijfers in Europa. En de Belgische mannen moeten niet onderdoen voor hun vrouwelijke landgenoten: samen met de Denen zijn zij de Europeanen die het vaakst nieuw ondergoed kopen. In 1998 zag de omzet op de Belgische markt eruit als volgt: beha's 235 miljoen euro, damesslips 155 miljoen euro, panty's en kousen 155 miljoen euro, nachtkleding dames 117 miljoen euro, lingerie 85 miljoen euro, herenslips 120 miljoen euro, herenpyjama's 22 miljoen euro.Eigenaardigis wel de ogenschijnlijk tegengestelde ontwikkeling. Bij het ondergoed voor vrouwen kwam de nadruk meer te liggen op comfort en persoonlijk welbehagen; vrouwelijke waardigheid won het van een sexy en uitdagend karakter. Het mannenondergoed daarentegen bleek dan weer meer vatbaar te zijn voor modieuze ontwikkelingen.In de jaren '60 en '70 zetten jonge meisjes en feministen zich af tegen de sexy vrouwen uit de jaren '50, en vooral tegen het beeld van vrouwelijke verleiding dat door de mannenmaatschappij werd opgedrongen. Tijdens de jaren '80, toen de look van doorslaggevend belang was, hoefde lingerie niet langer verborgen te blijven en kreeg ze een erotische functie die nauw verbonden was met uitgaansleven en glamour.De jaren '90 worden gekenmerkt door "een diepgaande en zeer intieme relatie tussen de vrouw en haar lichaam" - soms zelfs in die mate dat er geen plaats meer is voor wat mannen graag willen inzake lingerie. Zo maken de push up-beha's momenteel plaats voor lingerie die de vrouw met mysterie omhult: er wordt meer gesuggereerd dan getoond. Nieuwe materialen en nieuwe productietechnologieën liggen aan de basis van nieuwe gedragingen en gewoonten. De markt van de panty's is hiervan een uitstekend voorbeeld, meer bepaald met de cosmetische panty die een ware verzorging inhoudt voor de huid van de benen.Bij de mannen heeft het traditionele ondergoed zeker nog een mooie toekomst, maar toch zorgt de trend van sportief comfort voor een geleidelijke mentaliteitsverandering. Originele lijnen en nieuwe materialen prikkelen de nieuwsgierigheid van de man. Collants die beschermen tegen de kou, aansluitende T-shirts zonder naden en slips met een lage taille behoren voortaan tot de mogelijkheden voor de mannelijke garderobe.Wat de stoffen betreft, geeft wit katoen zich niet zonder slag of stoot gewonnen; zachtere materialen met meer comfort ondervinden echter minder weerstand dan vroeger. Het onderzoek gaat voort op het gebied van warmteregulering, anti-bacteriële vezels en dies meer. De trend naar sportieve kleding is bij de mannen ongetwijfeld een belangrijk element om de onverzettelijke trouw aan traditioneel ondergoed geleidelijk te ondergraven.SERGE VANMAERCKE