Belg aan het stuur

Het Belgische DaimlerChryslerfiliaal werd steeds geleid door Duitse expats. Met Mark De Haes komt voor het eerst een Belg aan het stuur.

Na Nederland en Spanje is België het derde filiaal van DaimlerChrysler dat een lokale manager krijgt. Mark De Haes, een geboren en getogen Leuvenaar, is honkvast – in verschillende opzichten. Zo mag je hem niet echt een jobhopper noemen. Na zijn studies TEW aan de KU Leuven en negen maanden als assistent bij marketingspecialist Piet Van den Abeele, begon hij zijn carrière als marketinganalist bij Mercedes-Benz, ook vandaag nog zijn werkgever.

Honkvast, facet twee: “Ik zou het wel moeilijk hebben om Leuven ooit te verlaten. Ik ben 42, zit op het hoogste wat je in België bij het bedrijf kunt bereiken, dus binnen een aantal jaren is het ofwel naar het buitenland, ofwel naar een ander bedrijf in België. Mocht het dat laatste zijn, dan niet in de automobiel, want ik denk niet dat je in dit land ergens beter kan zijn dan hier.” Op een half jaartje in 1994 op het Strategic Marketing Departement in Stuttgart na – waar toen al een fusie met Chrysler werd bestudeerd – bleef hij in België, als verantwoordelijke voor marketing en distributie, en sinds 1998 als directeur-generaal van de Mercedes Car Group.

Honkvast, deel drie: “Na achttien jaar in het vak ben ik eigenlijk nog altijd een marketinganalist. Vroeger deed ik tien tabellen per dag, nu vijftig. Maar in essentie blijf ik bezig met verschijnselen analyseren en oplossingen zoeken. Het enige verschil is dat je ook beslissingen moet nemen.”

De autosector was geen jeugddroom voor De Haes, die in zijn vrije tijd graag aan het watersporten slaat in Zeeland. “Ik zag mezelf wel altijd in een managementfunctie. Want ik hield wel van auto’s en techniek in het algemeen, maar ik ben eerder een generalist dan een specialist. Ik interesseer me vooral voor kwaliteit.”

Bij DaimlerChrysler België wil De Haes vooral de medewerkers een nieuwe dynamiek en meer verantwoordelijkheid geven. “En ik wil meer aandacht voor de merken. We moeten terug naar de compromisloze klantenoriëntering. Want ook commercieel zie ik nog groeipotentieel. In niches voor Mercedes, maar zeker ook voor Chrysler, Jeep en Dodge. En zelfs voor Smart kan een terugkeer naar het oorspronkelijke concept werken.”

IS: CEO van DaimlerChrysler Belgium Luxembourg.

VRIJE TIJD: watersport, lezen.

L.H.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content