‘Bedrijven worstelen met beleving’

WIE

Dirk Frans (61)

IS

Oprichter The Kalepa Group

WAS

Dirk Frans studeerde Romaanse filologie. Na zijn militaire dienst volgde hij economie en bedrijfsbeheer. In 1986 startte hij als direct marketeer bij de VUM (nu Mediahuis). In 1992 ging hij naar het directmarketingbureau Direxions en zag daar de opkomst van contactcenters. In 1994 stapte hij over naar die sector (Merit/Sitel, TechMar Europe, Intel, Tote-M en IPG Group). Van 2013 tot 2015 werkte hij bij De Lijn als projectmanager customer services, daarna bij Colruyt Group.

WIL

De consument heeft meer controle genomen over zijn communicatie en aankopen. Daar moeten de bedrijven op inspelen met beleving. De afgelopen tien jaar is customer experience sterk ontwikkeld. Maar de implementatie lukt niet altijd. “Begin 2020 kwam ik Yves Van Vaerenbergh, marketingprofessor aan de KU Leuven, tegen”, aldus Dirk Frans. “Hij kwam uit de onderzoekswereld en ik uit de praktijk. Er is al tien, vijftien jaar lang veel research gedaan over belevingsmanagement. De bedrijven worstelen ermee. We wilden de academische inzichten koppelen aan de praktische ervaring. Daaruit is The Kalepa Group ontstaan, een spin-off van de KU Leuven.” Dirk Frans is een van de vijf oprichters, naast twee personen uit de academische wereld en twee uit het bedrijfsleven. “Onze missie is de bedrijven te helpen de klant centraal te zetten. We vertalen de academische inzichten naar de bedrijfscontext”, zegt hij. Dat moet leiden tot een hogere omzet en lagere kosten.

The Kalepa Group focust op drie zaken: research, opleiding en de begeleiding van de bedrijven. “De focus ligt vooral op het ontsluiten van de research voor de markt en de opleiding. Met advies en begeleiding starten we vanaf januari.”

VRIJE TIJD

Skiën, golf en mountainbike.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content