Banen scheppen of banen vernietigen

ANNA UKHANOV "Het is moeilijk de impact van de technologie op de werkgelegenheid te voorspellen." © BI

Artificiële intelligentie leidt tot verdeeldheid. Velen zijn bang van de impact van die technologie op de werkgelegenheid. Als een machine in staat is miljoenen medische beelden te analyseren en tumoren op te sporen, waarvoor dient de radioloog dan nog? En als kunstmatige intelligentie de betekenis van berichten van klanten van een bank of een verzekeringsmaatschappij kan begrijpen, waarom hebben bedrijven dan nog een klantendienst nodig?

Sommige studies stellen gerust. Volgens een studie van McKinsey Global Institute van januari kunnen “minder dan 5 procent van de banen voor de volle 100 procent worden geautomatiseerd”. Dat zijn vooral zeer gestructureerde fysieke activiteiten in een voorspelbare omgeving en banen die gegevens inzamelen en verwerken. Maar niet iedereen deelt dat optimisme. Veel studies wijzen erop dat kunstmatige intelligentie wel veel banen zal vernietigen. In 2013 deed een studie van twee onderzoekers aan de universiteit van Oxford stof opwaaien. Carl Benedickt Frey en Michael Osborne beweerden dat naar schatting 47 procent van de banen in de Verenigde Staten in de komende twintig jaar het risico lopen gerobotiseerd te worden. Een recente studie van Forester is minder somber en raamt het aantal banen dat verdwijnt in de Verenigde Staten op 6 procent. Maar het gaat dan nog altijd om 10 miljoen Amerikanen.

Volgens Laurent Alexandre “gaan we naar een massale vernietiging van banen. Dat is een zekerheid. Artificiële intelligentie kan nu al veel menselijke functies vervangen en de technologie zal zich exponentieel blijven ontwikkelen. Uiteraard hebben hoogwaardige cognitieve profielen niets te vrezen. Maar alle werknemers die data inzamelen en verwerken, worden overbodig. Een accountant zal nog altijd een rol blijven spelen, maar boekhouders zullen verdwijnen omdat hun taak volledig automatiseerbaar is. Dat massale banenverlies kan tot zeer grote sociale crisissen leiden. Het debat over kunstmatige intelligentie moet dringend worden geopend in Europa.”

Anna Ukhanov, researchmanager in het onderzoekscentrum EMEA bij Google, wil niet te hard van stapel lopen. “Het is moeilijk de impact van de technologie op de werkgelegenheid te voorspellen. Onze grootouders hadden zich nooit kunnen indenken welke banen er vandaag allemaal bestaan, en dat zal in de toekomst niet anders zijn. In de medische sector analyseert de kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld medische beelden. Maar dat vervangt de arts niet: het geeft hem wel de mogelijkheid meer tijd te besteden aan de patiënt, om zijn situatie in detail uit te leggen en te praten over de behandeling. De technologie kan hem helpen zijn werk beter te doen.”

De veralgemening van kunstmatige intelligentie zal ook nieuwe banen doen ontstaan. Robots hebben een opleiding nodig. Zo zouden artificiële-intelligentietrainers de technologie kunnen perfectioneren. Er zal ook een behoefte ontstaan aan gespecialiseerde juristen en ethische specialisten. En de zelfrijdende wagen opent misschien de weg naar een gigantische markt voor entertainment aan boord. Wie zich naar een afspraak laat rijden, kan zich laten onderzoeken door een arts, een film bekijken of historische informatie opvragen over de streek. Rest de vraag of de nieuwe banen de verdwenen banen kunnen compenseren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content