Helemaal nieuw
...

Helemaal nieuwDe Vectra '96 is een geslaagde middenklasser, waarmee Opel opnieuw de nummer één wil worden in het Europese C-segment."De Vectra '96 is een volledig nieuwe auto. Dat blijkt uit het gloednieuwe chassis, de sterk verhoogde passieve veiligheid, het stevige en torsievrije koetswerk, de talrijke verbeteringen aan de standaarduitrusting en het nieuwe design van koetswerk en interieur. " Zo vertelde ons Jürgen Stockmar, algemeen direkteur van het technisch ontwikkelingscentrum bij Opel.De nieuwe Vectra (instapprijs : 599.000 fr.) wordt van bij de lancering aangeboden als een volledige reeks ; alleen voor de break moeten we nog wachten tot de herfst '96. Zowel de vierdeurs als de vijfdeurs valt op door de dynamische vormgeving. De neus ziet er up-to-date uit dankzij de sierlijke koplampen, de motorkap in V-reliëf, de grote koelluchtinlaten en de mistlampen die verwerkt zijn in de spoiler. De twee sierlijke buitenspiegels komen zonder meer in aanmerking voor een designprijs. (Ze moeten wel heel precies afgesteld worden, omdat ze niet biezonder groot zijn.)Alle naden van het koetswerk zijn met zeer veel zorg afgewerkt, zodat de vloeiende wigvormige lijn niet gebroken wordt door storende elementen. Dit is tevens een waarborg voor de perfekte sluiting van deuren, kofferdeksel en motorkap. Hierdoor wordt bovendien de torsiestijfheid van deze Vectra vergroot met 42 % tegenover zijn voorganger.Op de 1.7 turbodiesel (82 Din pk) na, maakten wij proefritten met alle motoren : de twee 1.6-versies (75 en 100 Din pk), de 1.8 (115 Din pk), de 2.0 (136 Din pk) en de 2.5 (170 Din pk). Stuk voor stuk zijn het soepele fluisterstille krachtbronnen, zuinig en milieuvriendelijk, goed voor uitstekende prestaties en heel veel rijplezier.De totaal nieuwe voor- en achterophanging maken van de Vectra een biezonder stabiele auto, die vrijwel ongevoelig is voor zijwind en een voorspelbaar rijgedrag vertoont in snelle bochten. Ook de remkapaciteit is meer dan behoorlijk.Inzake veiligheid pakt Opel hier uit met een primeur : bij een forse aanrijding worden koppelings- en rempedaal automatisch teruggetrokken. Alle modellen zijn standaard uitgerust met ABS, nieuwe pyrotechnische gordelspanners, een grote airbag voor de chauffeur én de passagier vooraan (tegen meerprijs in bepaalde versies), remvoeringen met een 25 % langere levensduur en krachtige remmen die de remafstand met 17 % verkorten.Het interieur draagt het sobere en ergonomische Opel-stempel ; het is ruimer dan dat van de vorige Vectra. Vooral de passagiers achteraan worden extra verwend (27 mm meer knieruimte en 13 mm meer hoofdruimte), wat voor een hedendaagse middenklasser van zeer groot belang is.PATRICK OP DE BEECKOpel Vectra '96 Een geslaagde middenklasser die zich onderscheidt door veiligheid, komfort en prestaties.ULSABDe geheel uit aluminium vervaardigde Audi A8 schijnt de staalindustrie wakker te hebben geschud. De belangrijkste staalproducenten ter wereld hebben zich nu gegroepeerd, om het hoofd te bieden aan de dreiging van aluminium als grondstof voor de bouw van lichtere maar zeer stevige auto's.Sidmar (vertegenwoordigd door OCAS) maakt deel uit van het consortium van 31 staalbedrijven, dat aan Porsche Engineering USA de opdracht gaf om in drie fazen een nieuwe en veel lichtere staalsoort op de markt te brengen. Vrij merkwaardig is wel dat ook de belangrijkste Japanse en Koreaanse staalbedrijven aan het projekt deelnemen.De eerste faze is afgerond, en de resultaten van het onderzoek werden bekendgemaakt tijdens de autosalon van Frankfurt. ULSAB (Ultra Light Steel Auto Body) zou in '97-'98 realizeerbaar worden.Diverse autokonstrukteurs tonen reeds belangstelling voor de nieuwe staalsoort, die het mogelijk maakt lichtere chassis en koetswerken te bouwen. Door het gebruik van ULSAB wordt de auto (misschien) goedkoper, maar in elk geval milieuvriendelijker : hoe minder hij weegt, hoe minder brandstof hij uiteraard verbruikt.TITELDe verkiezing van de Gezinswagen van het Jaar is een initiatief van Uit-magazine, het blad van VTB/VAB. Alle volumekonstrukteurs nemen deel aan de wedstrijd ; jaar na jaar wordt meer belang gehecht aan het behalen van deze titel.De jury bestaat uit een aantal gezinnen en autojournalisten, die punten toekennen na het afleggen van hetzelfde testparkoers. Een afzonderlijke rangschikking wordt opgemaakt door de kinderen van de deelnemende gezinnen ; deze telt echter niet mee in de definitieve berekening van de punten.Met 762 punten werd de Citroën Xantia Tentation TD uitgeroepen tot gezinswagen van het jaar. Daarna volgden de Mitsubishi Carisma 1.8 GLS, de Renault Laguna Break 1.8, de Ford Mondeo Clipper TD CLX en de Volvo 460 1.8 Topline. In de rangschikking van de gezinnen én die van de kinderen behaalde de Renault Laguna Break de eerste plaats.TROEFKAARTVoor Volvo is het segment van de kompakte middenklassers enorm belangrijk : van alle Volvo's die in Europa verkocht worden, behoort zowat de helft tot dit segment. Deze vaststelling lag aan de basis van de ontwikkeling en de produktie van de nieuwe S4, die voor de Zweedse konstrukteur een stevige troefkaart moet worden in de hogere (kompakte) middenklasse.Nog dit jaar zal Volvo zijn aanwezigheid in deze klasse versterken met de lancering van de vijfdeurs F4. Rechtstreekse Europese konkurrenten van de S4 en F4 zijn vooral de Audi A4, de BMW 3-reeks en de Rover 600. Wat de prijs betreft, zullen de S4 en de F4 zich situeren tussen de gamma's 400 en 850 van Volvo.In Frankfurt deed het nieuwtje de ronde dat Chrysler nu toenadering zou zoeken bij Volvo, na de mislukte poging van Renault om samen te gaan met het Zweedse merk. De geruchten werden niet bevestigd, maar ook niet ontkend door Volvo en Chrysler.Volvo S4 Een belangrijke nieuwkomer in het segment van de kompakte middenklasse.