AUTO. STYLE
OPEL
Tegen het eind van volgend jaar brengt Opel een nieuwe monovolume op de markt : de Sintra. Deze wagen is het resultaat van een samenwerkingsakkoord tussen het technisch ontwikkelingscentrum van Opel in Duitsland en de Noordamerikaanse afdeling van General Motors. In de geschiedenis van Opel is de Sintra het eerste model dat in de Verenigde Staten ontworpen en gebouwd zal worden.
De zoveelste nieuwkomer in het suksesvolle en almaar groeiende segment van de monovolumes behoudt een onmiskenbaar Opel-uiterlijk. De wagen werd specifiek ontwikkeld voor de Europese markt van gezinswagens ; hij is uitgerust met motoren, versnellingsbakken en ophangingssystemen van Opel.
De Sintra wordt gebouwd op een nieuwe vloerplaat ; deze zal eveneens gebruikt worden voor de produktie van monovolumes die uitsluitend in de VS op de markt komen. Vandaag de dag is in de Verenigde Staten reeds een Cadillac te koop die gebouwd is op de vloerplaat van de Omega, en die dan ook een grote gelijkenis vertoont met dit zeer geslaagde vlaggeschip van Opel.
Het bovenstaande betekent weer een stap verder op de weg naar internationale samenwerking en kostenbesparende mundializering in de automobielindustrie. Deze politiek werd indertijd met sukses gelanceerd door Ford, bij het uitbrengen van de Mondeo. Sedert geruime tijd is in de VS namelijk een Ford Mondeo verkrijgbaar die optimaal is aangepast aan de Amerikaanse markt.
CITROEN
Op de autosalon van Genève, in maart 1996, zal de Citroën Saxo in wereldpremière voorgesteld worden. Deze wagen situeert zich in de Citroën-gamma tussen de AX en de ZX.
De afwerking van het koetswerk en de atmosfeer van het interieur weerspiegelen de wil van Citroën om in het belangrijke B-segment een auto te brengen die toch heel wat kenmerken vertoont van wagens uit de hogere segmenten. Tot deze opwaarderende elementen behoren onder meer de dubbele airbag, de stuurbekrachtiging vanaf het instapmodel en de automatische versnellingsbak.
De Saxo wordt aangedreven door motoren met een vermogen van 60 tot 120 Din pk. Wegligging en rijkomfort beantwoorden ten volle aan de roemruchte Citroën-traditie. Met zijn lengte van 3,72 m is de Saxo iets langer dan de VW Polo, de Renault Clio en de Peugeot 205 maar dan toch weer korter dan de Opel Corsa en de Fiat Punto.
Na de lancering van de Saxo zal de AX nog een tijdlang in produktie blijven. Jammer genoeg wordt de Saxo niet voorgesteld tijdens de autosalon van Brussel in januari 1996.
Opel Sintra Resultaat van Duits-Amerikaanse samenwerking.
Klein maar ruim
De nieuwe Ford Fiesta biedt een ruimer interieur en een grotere koffer ; komfort en veiligheid staan op een hoger niveau.
Ford breidt zijn aanbod uit met een gloednieuwe Fiesta, die gesitueerd kan worden tussen de huidige Fiesta en de Escort. De naam Fiesta blijft behouden ; de gamma wordt verkocht naast het huidige model, de Fiesta Classic.
De nieuwe serie is voorzien van moderne lichtmetalen meerkleppen-motoren, een nieuwe voor- en achterophanging en een origineel koetswerkdesign. Ook het interieur is volledig hertekend ; de fauteuils zijn nog komfortabeler, de ergonomie is verbeterd, uitrusting en veiligheid staan op een hoger niveau. De Fiesta is nu één van de ruimste auto’s in zijn kategorie.
Om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften in het groeiende segment van de “kleine” wagens is de Fiesta beschikbaar in drie nieuwe uitvoeringen, in drie- of vijfdeurs versie. Het aanbod omvat een degelijk uitgerust gezinsmodel (Flair), een Ghia-versie met luxueuze uitrusting en een nieuw sportief model, de Fiesta Techno.
Wat de benzinemotoren betreft, wordt de lichtmetalen Zetec met 16 kleppen beslist de smaakmaker. Deze motor van 1,2 liter ontwikkelt een vermogen van 75 Din pk ; hij onderscheidt zich door een soepele en efficiënte werking en lage onderhoudskosten. De Fiesta ’96 is eveneens verkrijgbaar met een krachtbron van 1,3 liter (60 Din pk), en in de loop van volgend jaar wordt de 1,4 liter (90 Din pk) aangeboden. Uiteraard is er ook een milieuvriendelijke dieselmotor (1,8 liter, 60 Din pk).
Het koetswerk van de nieuwe Fiesta wordt gekenmerkt door zacht vloeiende lijnen, een laag duikende neus en een hertekende achterkant met een diepere achterruit en grote lichtblokken. Het typische ovale radiatorrooster van Ford (dat we al kennen van de Scorpio) is verwerkt in een vlak paneel tussen de koplampen. Onbegrijpelijk : op de luxueuze Ghia-versie is dit rooster gemaakt van goedkoop plastiek dat er enigszins als chroom uitziet. Waarom niet van verchroomd metaal ?
De belangrijkste eigenschap van het Fiesta-koetswerk is onzichtbaar. We bedoelen de grote torsiestijfheid, die het rijkomfort en de veiligheid gevoelig verhoogt. Bovendien zorgt deze rigiditeit ervoor dat in de auto geen parasietgeluiden waarneembaar zijn, zelfs niet bij hoge snelheden en/of op een slecht wegdek.
Het ruime interieur ademt kwaliteit en komfort. De fauteuils zijn overtrokken met een mooie gestikte stof ; de zittingen van de voorstoelen zijn voorzien van opstaande randen, om te beletten dat men onder de veiligheidsgordels door zou glijden bij een frontale botsing. In de deurpanelen zijn blokken schuimplastiek aangebracht, die de inzittenden nog beter beschermen bij een zijdelingse aanrijding.
PATRICK OP DE BEECK
Ford Fiesta Eén van de ruimste auto’s in de kategorie van de “kleine” wagens.
TECHNISCHE FICHE
Motor : lichtmetalen viercilinder in lijn, vier kleppen per cilinder.
Cilinderinhoud : 1242 cc.
Maximum vermogen : 75 Din pk bij 5200 toeren.
Maximum koppel : 110 Nm bij 4000 toeren.
Aandrijving : op de voorwielen, via handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Topsnelheid : 170 km/u.
Remmen : schijven vooraan, trommels achteraan ; ABS en traktiekontrole in optie.
Gemiddeld verbruik : 6,3 liter per 100 km.
Prijs : 385.401 frank voor de Flair driedeurs, 400.330 voor de vijfdeurs (telkens BTW inbegrepen).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier