Dat het Limburgse hr-dienstenbedrijf ASAP HR Group opnieuw volledig in familiehanden komt, is het sluitstuk van een proces dat in 2001 ingezet werd. Toen investeerde de durfkapitalist LRM 2,5 miljoen euro in de groep, goed voor 30 procent van de aandelen. Met hulp van deze partner zette het bedrijf een indrukwekkend groeiparcours neer. Was de omzet in 2005 nog 44,3 miljoen euro, dan werd vorig jaar afgeklokt op 112,8 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg van 1,1 miljoen euro in 2005 naar 3,3 miljoen in 2010. ASAP HR Group groeide van een lokale hr-speler uit tot een speler die in heel België actief is.
...

Dat het Limburgse hr-dienstenbedrijf ASAP HR Group opnieuw volledig in familiehanden komt, is het sluitstuk van een proces dat in 2001 ingezet werd. Toen investeerde de durfkapitalist LRM 2,5 miljoen euro in de groep, goed voor 30 procent van de aandelen. Met hulp van deze partner zette het bedrijf een indrukwekkend groeiparcours neer. Was de omzet in 2005 nog 44,3 miljoen euro, dan werd vorig jaar afgeklokt op 112,8 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg van 1,1 miljoen euro in 2005 naar 3,3 miljoen in 2010. ASAP HR Group groeide van een lokale hr-speler uit tot een speler die in heel België actief is. Opgericht door Hugo Peumans in 1979 focuste het bedrijf (toen Sociaal Adviesbureau Peumans of SAP) zich aanvankelijk op personeelsadvies aan Limburgse kmo's. Al snel kwam daar loonadministratie bij en in de jaren tachtig gooide Peumans zich op de uitzendmarkt. SAP werd omgedoopt tot ASAP - wat staat voor as soon as possible. In de jaren negentig stapte zoon Joris in het familiebedrijf en opende ASAP Interim in Leuven, zijn eerste kantoor buiten Limburg. Maar de echte expansie kwam er pas toen de Limburgse investeringsmaatschappij LRM in het kapitaal stapte. In de loop van de jaren nam ASAP verschillende andere uitzendbedrijven over om zijn aanwezigheid in heel België te versterken. Onder andere Primo Interim (Antwerpen), All Right Interim (een opening naar de Franstalige markt), GiL Interim (West-Vlaanderen en Henegouwen) en Tènce Interim (Belgische tak van een Nederlandse uitzendgroep) werden overgenomen. De uitzendpoot ASAP.be werd zo een toptienspeler op de Belgische uitzendmarkt. ASAP.be telt 58 kantoren. Vijf jaar geleden waren dat er nog 16. Sinds 2004 werd ook Ruben Peumans, de jongste zoon van Hugo Peumans, in de groep actief. Vandaag leidt de tweede generatie met Joris en Ruben het bedrijf. Hugo Peumans is nog voorzitter van de raad van bestuur. De familie heeft nu beslist om samen 30 procent van de aandelen van LRM terug te kopen. Het bedrag dat ze daarvoor neertelt, geeft ze niet vrij. "LRM heeft ons jaren geholpen bij de uitbouw van het bedrijf", legt Ruben Peumans uit. "Nu willen we verder de focus leggen op de interne groei in de regio's waarin we ons verankerd hebben. Ongeveer 30 procent van onze activiteiten situeert zich in de regio Limburg-Leuven. Dat aandeel zal de komende jaren dalen." "Met het terugkopen van de aandelen willen we ook een signaal geven aan onze klanten", vult Joris Peumans aan. "Wij willen duidelijk maken dat we ons volledig inzetten voor het bedrijf. We konden het geld evengoed elders beleggen. Maar voor een speler als ASAP HR Group is een nauwe relatie met de klant belangrijk. Wij bieden al onze hr-diensten aan via één contactpersoon." Een aanpak die te verklaren is door de evolutie van het businessmodel van ASAP HR Group. Naast uitzendarbeid (met ASAP.be) doet de groep ook aan klassieke rekrutering en selectie (ASAP Select), outplacement, sociaal juridisch advies (ASAP HR Legal) en personeelsadministratie en loonbeheer (SAP loonsecretariaat). Dat ASAP HR Group een aanbieder is van verschillende diensten is niet verwonderlijk. Ook de grote jongens in de sector (Randstad, Adecco..) doen meer en meer stappen in die richting. Joris Peumans: "Maar ons bedrijf hanteerde die strategie al van bij het begin. Vader Hugo Peumans onderhield nauwe contacten met de klanten om te weten wat ze precies nodig hadden." "Hun verwachtingspatroon is en blijft hoog", aldus Ruben Peumans. "Ook wij hebben in bedrijven een tiental in-housevestigingen waar we hen bijstaan in alles wat met personeelsbeleid te maken heeft." Bedrijven leggen de lat ook hoog bij de zoektocht naar geschikte kandidaten. Ruben Peumans: "De opdracht voor dit bedrijf bestaat er niet alleen in contracten af te sluiten om werkkrachten te leveren. De juiste kandidaten vinden is een al even grote uitdaging. Wij voelden de krapte op de arbeidsmarkt wel degelijk. De instroom van kandidaten ligt nog altijd even hoog als vorig jaar, maar het competentieniveau ligt toch wat lager." Net als alle andere uitzendbedrijven heeft ook ASAP HR Group de recessie gevoeld. Op een bepaald moment is de sector met 30 procent gekrompen. Sommige uitzendbedrijven moesten herstructureren of voerden tijdelijke werkloosheid en tijdskrediet in. Niet zo bij ASAP HR Group. "Wij hebben geen systemen ingevoerd waarbij ons personeel vier vijfde ging werken en hebben ook geen kantoren 'in slaapstand gezet' zoals dat heet", vertelt Joris Peumans. "Dat heeft ons na de crisis geen windeieren gelegd. Het team stond er toen de economie weer aantrok." De uitzendpoot van het bedrijf heeft zich ook nooit laten verleiden tot een prijzenslag om vooral volume te winnen. Een strategie die de internationale topspelers in de sector wel meermaals gekozen hebben. "Om te beginnen is het in de uitzendsector zo dat wanneer je aan marktaandeel wint op termijn ook de marges automatisch stijgen", legt Joris Peumans uit. "De grote spelers zijn natuurlijk beursgenoteerd en moeten snel resultaten voorleggen. Bij ons ligt dat anders." "Wel is het zo dat we ons sinds de overname van Tènce Interim begin 2010 wat sterker gepositioneerd hebben op de bediendemarkt en de hogere profielen waar er hogere marges te halen zijn", pikt Ruben Peumans in. "Daarvoor waren we vooral een uitzendbedrijf dat blue collars plaatst. Toch staan we nog altijd sterk in de sectoren waar we traditioneel een belangrijk deel van onze omzet haalden." Peumans heeft het dan over automotive, de logistieke sector ("een groeier in Vlaanderen"), de voedingsindustrie en de chemiesector. Net als veel uitzendbedrijven is ASAP ook op de markt van de dienstencheques gesprongen. "Al blijven we daar wel voorzichtig", waarschuwt Joris Peumans. "We merken toch stilaan een verzadiging van die sector. Bovendien stellen we ons de vraag of dat toch wel dure systeem nog lange tijd in zijn huidige vorm zal blijven bestaan." De dienstenchequesactiviteiten maken ongeveer 10 procent van de groepsomzet uit. De hr-specialist blijft de komende jaren op België focussen. Voorlopig. Joris Peumans: "Het zou natuurlijk leuk zijn om op een dag te kunnen zeggen dat ons hoofdkantoor in Genk het centrum van onze activiteiten vormt en dat we kunnen zeggen dat onze business zich uitstrekt in een straal van 200 kilometer, ook over de grenzen." ALAIN MOUTONDe uitzendpoot ASAP.be is een toptienspeler op de Belgische uitzendmarkt.