Alexander Saverys heeft een uitgesproken mening over hete hangijzers in de industrie. Zo pleiten in de sector veel stemmen voor aparte shortseaterminals. De jonge Delphistopman vindt dat "totale nonsens". "Die containers moeten van de ene naar de andere terminal worden gebracht. Dat kost geld. Nu al moeten we met onze feederschepen soms twee, drie terminals aandoen per haven. Elke keer moet je je stouwage herbekijken. Als daar nog een terminal bijkomt... Dat is een op...

Alexander Saverys heeft een uitgesproken mening over hete hangijzers in de industrie. Zo pleiten in de sector veel stemmen voor aparte shortseaterminals. De jonge Delphistopman vindt dat "totale nonsens". "Die containers moeten van de ene naar de andere terminal worden gebracht. Dat kost geld. Nu al moeten we met onze feederschepen soms twee, drie terminals aandoen per haven. Elke keer moet je je stouwage herbekijken. Als daar nog een terminal bijkomt... Dat is een operationele nachtmerrie. Wat we nodig hebben, is een dedicated shortsea berth, een eigen stek op de containerterminals. Antwerpen en Rotterdam geven het goede voorbeeld." Volgens Saverys zijn de loodskosten "belachelijk hoog". De voorwaarden om een loodsvrijstelling te krijgen, maken het in de praktijk voor de kapiteins onmogelijk om die te halen. "Veiligheid is heel belangrijk, maar als je shortsea wilt promoten, moet je daar iets aan doen. Creëer een level playing field: schepen van minder dan 150 meter kunnen zelf de rivier op. Dat is interessanter dan het geld pompen in Europese projecten als Marco Polo." Marco Polo interesseerde Saverys als student, maar het is niet de juiste weg, vindt hij nu. Eigenlijk wordt de concurrentie gesubsidieerd onder het mom van nieuwe diensten die een toelage krijgen tot ze levensvatbaar zijn. "In de praktijk doen ze altijd bestaande diensten concurrentie aan. Bovendien trek je op die manier cowboys aan, die ook eens iets gaan proberen. Als je in je plannen moet uitgaan van subsidies, lijkt me dat niet gezond. Ik ben voorstander van intelligente projecten om het Europese belastinggeld te investeren, bijvoorbeeld in infrastructuur. Nu zijn we operaties aan het subsidiëren: dat is vragen om ongelukken."Saverys: "Het Europese pleidooi om niet alleen naar de vijf grote havens te varen, maar ook de 250 andere te gebruiken... Sommige ambtenaren en politici hebben soms te weinig voeling met de realiteit. Het is onhoudbaar dat wij allemaal naar Antwerpen, Rotterdam, Felixstowe en Hamburg varen, maar het is economisch onleefbaar om naar Bayonne, Nantes en Montoir te varen om er vijftig containers op te halen. Die havens doe je aan als je van een grote naar een andere vaart en je daar enroute kan lossen. Je kan wel in de Port Directive zetten dat grote schepen daar en daar moeten aanlopen, maar ik geloof niet dat het daarom gebeurt."