M obile Times ontwikkelt in Silicon Valley, maar verkoopt in Europa. Logistiek is dat vermoeiend, maar zakelijk een plus, aldus voorzitter Marc Vanlerberghe. Mobile Times start over twee maanden als content packager, verpakker van "inhoud", een vak waarin Internet-portalen als Yahoo!, Excite of Lycos uitblinken. Het verschil? MobileTimes werkt specifiek voor de mobiele gebruiker. "Wij zulle...

M obile Times ontwikkelt in Silicon Valley, maar verkoopt in Europa. Logistiek is dat vermoeiend, maar zakelijk een plus, aldus voorzitter Marc Vanlerberghe. Mobile Times start over twee maanden als content packager, verpakker van "inhoud", een vak waarin Internet-portalen als Yahoo!, Excite of Lycos uitblinken. Het verschil? MobileTimes werkt specifiek voor de mobiele gebruiker. "Wij zullen informatie leveren ongeacht de locatie, het tijdstip of het toestel van de klant," zegt Marc Vanlerberghe, een burgerlijk ingenieur elektronica van de Universiteit Gent en MBA van Stanford die voordien bij IBM werkte en twee jaar directeur business development was bij Proximus. Daar tekende hij voor Internet-strategie en roaming. Mobile Times koopt inhoud bij vier leveranciers: beurs- en weerberichten, financieel en zakelijk nieuws, live sport. De namen houdt Marc Vanlerberghe nog even geheim. GSM wordt het voornaamste distributievehikel. Een medium met veel beperkingen, geeft Vanlerberghe toe. Er zijn geen voorgangers voor Mobile Times. Dit is een nieuwe markt. Toegevoegde waarde moet komen van de doorgedreven individualisering van het aanbod. "Filtering is van zeer groot belang," stelt Marc Vanlerberghe. Vandaar de locatie van het hoofdkwartier: nergens zit men zo dicht bij de hartslag van de Internet-technologie als in San Francisco. Maar de markt zelf is Europees. "Europa heeft GSM, de VS heeft geen unieke standaard," zegt Marc Vanlerberghe, die geen verbetering op komst ziet. "In de States betaal je om een oproep te ontvangen, want de beller kan geen mobiel nummer herkennen. Met als gevolg dat de Amerikanen hun mobile gebruiken om zelf te bellen en hem dan afzetten." Sneu voor wie via mobilofoon informatie wil pushen. Flanders Language Valley Fund stond in november met één miljoen dollar aan de wieg van Mobile Times, de overige 300.000 dollar kwamen van privé-investeerders. De dienst zal bereikbaar zijn op meer dan 100 mobilofoonnetwerken. Beursnieuws en koppen kunnen rechtstreeks op de GSM. Wie het hele bericht wil horen, belt naar een Internet-server en laat het zich voorlezen via de tekst-naar-spraaktechnologie van Lernout & Hauspie. Een andere optie is draadloos surfen. Mobile Times wordt een van de eerste om WAP-klare diensten aan te bieden. Sites die het Wireless Access Protocol ondersteunen, houden rekening met de traagheid en (scherm)beperkingen van het medium om hun inhoud over te brengen. Mobile Times is nu tien man sterk, maar wil met twintig zijn bij de lancering en met vijftig eind dit jaar. Er komt nog dit jaar een tweede kapitaalronde.