Ballet. LA FILLE MAL GARDÉE
...

Ballet. LA FILLE MAL GARDÉEHet Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV) brengt met La Fille Mal Gardée, een werk van Jean Dauberval uit 1789, een stukje balletrevolutie op de planken : Dauberval brak destijds met de artificiële konventies van het 18de-eeuwse ballet, om mensen met herkenbare gevoelens te tonen, op muziek die hij puurde uit anonieme folkloristische en populaire melodieën. Het liefdesverhaal met een tikje tragiek (moeder kiest bruidegom voor dochter), veel plezierige momenten (dochter en vrijer zijn moeder te slim af) en een happy end, wordt bij het KBvV ingekleurd door Joseph Lazzini, vroeger sterdanser nu koreograaf met een internationaal palmares. Bruisend, wervelend, kleurrijk, sierlijk : dat zijn de trefwoorden van deze produktie.In de Gentse Opera, van 23 tot 26 februari. Kaarten : (09) 225.24.25. Later ook in het Kultureel Centrum van Hasselt, (011) 22.99.31, en in het Brusselse Koninklijk Circus, (02) 773.66.77. Tentoon. FIAMMINGHI A ROMAVlaanderen had wat met Rome, in de 16de eeuw. Dat bewijst de tentoonstelling Fiamminghi a Roma : ze leidt de bezoeker binnen in het werk van schilders (en enkele graveurs en beeldhouwers) uit de Nederlanden en het prinsbisdom Luik, die in de loop van die eeuw naar Rome trokken. Het is de periode van de renaissance, tussen laat-gotiek en vroeg-barok. 1508 is het beginpunt van de expo : Jean Gossart trok als eerste naar de stad aan de Tiber ; 1608 is het einde : Rubens kwam dat jaar vanuit Italië naar Vlaanderen terug. Tussen beiden in zitten onder meer Pieter Coecke, Pieter Brueghel, Jan Brueghel,...In dit overzicht wordt getoond hoe "Vlamingen" de Italiaanse kultuur geleidelijk assimileerden maar ook hoe Italiaanse kunstenaars beïnvloed werden door de schilderijen uit het noorden. De Filharmonische Vereniging van Brussel doet ook haar duit in het zakje : ze organizeert naar aanleiding van de tentoonstelling enkele madrigaal-koncerten. Op 4 maart bijvoorbeeld brengt het Huelgas Ensemble onder leiding van Paul Van Nevel madrigalen op tekst van Petrarca. Vanaf 24 februari in het Paleis voor Schone Kunsten, Brussel. Inlichtingen : (02) 507.84.80. Voor de koncerten : (02) 507.84.10.LA FILLE MAL GARDÉE Bruisend, sierlijk, kleurrijk.= negatief bevonden ; * = redelijk ; ** = positief ; *** = aanbevelenswaard ; **** = uitmuntend.Muziek. ZINGVOL KOMPONERENWilfried Westerlinck is "composer in residence" van de eerste editie van het "I Fiamminghi in Campo"-festival. Op het programma staat onder meer de wereldkreatie van één van z'n werken."Komponeren is het zingvol verbinden van de ene noot aan de andere. " Met een kwinkslag laat komponist en BRT3-producer Wilfried Westerlinck horen waar het hem in zijn werk om te doen is : de melodie primeert. Hij bekent zich in zijn komposities niet tot het avantgardisme (à la Webern, Schönberg of, dichter bij huis, Karel Goeyvaerts) dat basiskategorieën en -systemen uit de muzikale traditie radikaal in vraag stelt. Nee, hij wendt wetens en willens het vocabularium aan dat in de periode 1800-1950 werd ontwikkeld. En hij hanteert dat, godbetert, níet op een postmoderne, vrijblijvende manier met referentiespelletjes, dubbele bodems, maskerades. Hij wil een eigen gezicht laten zien, hij wil kunst scheppen, ook al is dat dan "een 19de-eeuwse pretentie". (Een man naar ons hart, dus.)Westerlinck, die dit jaar vijftig wordt, is de composer in residence van het driedaagse festival van twintigste-eeuwse muziek dat I Fiamminghi onder leiding van Rudolf Werthen deze week organizeert in de Antwerpse kunstgalerij Campo Vlaamse Kaai, een initiatief dat moet uitgroeien tot een jaarlijkse traditie. Westerlincks muziek staat op elk van de drie avonden centraal, een werk dat hij in opdracht van I Fiamminghi schreef, beleeft zijn wereldkreatie. Hij stelde ook mee de rest van het programma samen, en koos daarbij onder meer werk van twee jonge Vlaamse komponisten, Piet Swerts en Wim Henderickx, maar ook van van Karel Goeyvaerts, "omdat die amper twee jaar na zijn dood reeds vergeten dreigt te worden, absoluut onterecht". Daarnaast hebben de uitgenodigde Turkse, Russische en Israëlische solisten enkele stukken van hedendaagse komponisten uit hún eigen kultuur op de pupiters gezet. Sjostakovitsj en Skrjabin zijn bekend, Arvo Pärt is dat bij een kleinere in-crowd ook nog, maar Yardena Alotin, Ilhan Usmanbas of Babür Tongur zijn allicht namen waar zeer weinig Vlaamse koncertgangers totnogtoe van gehoord hebben. Het kan er alleen maar boeiender op worden.Nu is twintigste-eeuwse muziek niet meteen de cup of tea van het grote publiek, maar om de luisterbereidheid voor en de genietbaarheid van deze werken te verhogen, is telkens ook een inleiding voorzien door de Leuvense professor Mark Delaere.RAF PAUWELS"I Fiamminghi in Campo", bij Campo Vlaamse Kaai, Antwerpen. Op 22, 23 en 24 februari. Inleiding telkens om 19.00 uur, koncert om 20.00 uur. Info : I Fiamminghi, (09)282.71.34.WILFRIED WESTERLINCK Geen avantgardist, geen postmodernist.Sotheby's in Londen veilde onlangs de operakostuums & -memorabilia van Dame Joan Sutherland. Voor een manuscript van Rossini's "Gioachino" werd 26.450 pond (1.322.500 frank) neergeteld, een 300 jaar oud klavecimbel haalde 10.925 pond (550.000 frank). Duurst verkochte jurk werd degene die ze droeg in de titelrol van "Lucia di Lammermoor" in 1959 in Covent Garden : het operahuis waar ze destijds op de planken stond, kocht de "Mad Scene gown" (ontworpen door Franco Zeffirelli) voor 5750 pond (290.000 frank). De outfit van Donna Anna uit Mozarts Don Giovanni (New York Metropolitan, 1978) werd afgehamerd op 2875 pond (145.000 frank). Alles bij elkaar bracht de veiling 218.264 pond op, een kleine 11 miljoen frank.