TE KIJK
...

TE KIJKIn Groot-Brittannië, waar homoseksualiteit en de kerk het gespreksonderwerp is van de dag, kon dit sterke langspeelfilmdebuut van Antonia Bird op geen beter moment komen. Twee katolieke priesters in de grauwe achterbuurten van Liverpool ; de één zingt Karaoke, steekt openlijk sociaal-geïnspireerde sermoenen af, en slaapt al bijna even openlijk met zijn huishoudster. De andere is een jonge rigoureus-ortodoxe priester, even hard overtuigd van zijn roeping, als hij onzeker is over zijn ambt, omwille van zijn (zelfs niet meer latente) homoseksualiteit. Alles komt tot een (geloofs)krisis wanneer de jonge priester in zijn biechtstoel te maken krijgt met een geval van incest, en ook hier zal moeten kiezen tussen het geloof van de kerk, en dat van het hart. Sterk, meeslepend en intelligent Brits drama.Ook dit is een Brits debuut, en beestig grappig. De zoon van een streng-joodse familie in Londen ontdekt dat er geknoeid is met het spermabuisje dat hem heeft helpen verwekken. Zo blijkt zijn echte vader in werkelijkheid niet eens een jood te zijn, maar wel uitgerekend een varkenskweker uit Yorkshire. Het idee is te gek. De uitwerking ervan is helemaal uitzinnig, wanneer de jongeman besluit om dan ook maar varkenskweker te worden, terwijl zijn nieuwe familie in Yorkshire nu net alles doet om hun gevonden zoon het naar de zin te maken, door de dingen zo koosjer mogelijk aan te pakken. Enkel een verhaal zo zot kan zulke zinnige dingen vertellen over rassen, kulturen en al die kleine verschillen waar wij vaak zo'n groot probleem van maken.BULLETS OVER BROADWAYHet zal Woody Allen wel worst geweest zijn dat hij zijn oscars niet gewonnen heeft. Want hij stond zoals op elke maandagavond klarinet te spelen in New York. En zijn film wordt er niet minder briljant door.FORREST GUMP Dankzij de oscartriomf is het debat in de VS weer torenhoog opgelaaid, over wat nu wel de ware betekenis en het ware belang zou kunnen zijn van de "national zero", de idioot die America's volksheld nummer 1 werd. Zoals het wijze Gump-aforisme ons leert dat het beter is om op de eigen duim te zuigen, dan op die van andere, zo is het ook nog altijd aangeraden om het voor uzelf te gaan uitmaken.PULP FICTIONNog altijd de strafste film van het jaar, dit geschift gangsterdrama van Quentin Tarantino.THE SHAWSHANK REDEMPTIONMag het ook gewoon een mooie film zijn ? Tim Robbins en Morgan Freeman zijn groots in dit genereus gevangenisdrama van Frank Darabont.BANDIT QUEENHet levensverhaal van Phoolan Dhevi, de Indiase koningin der bandieten, en haar strijd tegen de vernederingen en verdrukking van de lagere kasten. Tenminste zo ziet het regisseur Shekhar Khapur.DOODSBANG VOOR DE BEESTJESAls een thriller je de vierkante stuipen op het lijf moet jagen, dan is deze medico-thriller van Wolfgang Petersen waarschijnlijk zeer geslaagd. Helaas heeft dat waarschijnlijk meer te maken met het gegeven dan wel met de uitwerking ervan : de voorspelbare strijd van Dustin Hoffman die de killerbakterie te lijf gaat.Ze zijn een miljard keer kleiner dan wij, en toch zijn we er letterlijk en figuurlijk als de dood voor : bakteriën die net als bij het befaamde Ebola-virus besmettelijker zijn dan een herfstgriep, en dodelijker dan een atoombom. Gebaseerd op een aantal onrustbarende verhalen uit de werkelijkheid heeft men voor "Outbreak" een fiktief virus gecreëerd : het Motaba-virus. Het maakt een soepje van je ingewanden. Er is vaccin noch remedie. Etter zwetend, bloed brakend, sterf je een hoogst onsmakelijke dood binnen de vierentwintig uur. Terwijl een keer stevig niezen genoeg is om iedereen rondom met hetzelfde onfortuinlijk lot te bezegelen. Het Motaba-virus is net als de meeste van zijn illustere voorgangers losgebroken in zwart-Afrika, maar deze keer wordt het daar niet in de kiem gesmoord. De gevolgen van een globale "Outbreak" zijn niet te overzien... Maar gelukkig is er dus die goeie ouwe Dustin Hoffman, wat onwennig in zijn nieuwe rol van aktieheld, als de kolonel-viroloog, die bij het Amerikaanse leger de expert van dienst is, als het aankomt op dit soort biologische rampsituaties. Als hij op zijn gekende schreierige toontje de oorlog verklaart aan het beest, dan voelen wij doodsbange bioskoopbezoekers ons toch al weer iets veiliger, in de wetenschap dat het kwaad op de tijdspanne van een film wel weer verholpen zal zijn, en de wereld gered. Wie weet komt het zelfs ooit weer goed met ex-echtgenote en ex-kollega Rene Russo, die er in het begin van de film van onder getrokken is, en Hoffman zelfs het bezoekrecht voor de honden heeft ontzegd.In elke klassieke rampenfilm zijn er nu eenmaal maar twee delen : ontwikkeling en afwikkeling. Ook wel : alles loopt fout ; alles komt weer goed. "Outbreak" is dankzij zijn onderwerp nog wel vrij origineel, interessant en hoogstbeangstigend in zijn opbouw. Het verdere verloop is echter volkomen dertien in een dozijn. Degelijk vakmanschap, maar zeker geen meesterschap, noch in de vertolkingen, noch in de ongeïnspireerde regie van suspense-specialist Wolfgang Petersen (In The Line of Fire, Das Boot...) "Outbreak" is maakwerk, samengeflanst door een hoop schaduwscenaristen, die elk hun verdiepingetje leveren (beetje humor, beetje romantiek, beetje politiek...). Echte homogene hoogbouw wordt het echter nooit, al was het maar omdat de film in extremis toch zijn eigen boodschap een aanklacht tegen de gevaren van biologische oorlogsvoering vakkundig weet te ontkrachten. NIC BALTHAZARDUSTIN HOFFMAN IN "OUTBREAK" Vakmanschap, maar geen meesterschap.Met megabioskopen zijn we in ons land nu al redelijk vertrouwd. Maar een ontwikkeling die ons nog boven het hoofd zou kunnen hangen, als de nieuwste zet van de gekombineerde (Amerikaanse) entertainment industrie, dat is de "Cybermall", ofte "urban entertainment center". Het idee is simpel en lukratief. Megabioskopen worden gekombineerd met shoppingcentra, kleine stukjes pretpark, en als het even kan nog een speciale attraktie waar Disney en Cie bijvoorbeeld kan voor zorgen. De plannen liggen in de VS ter tafel voor de teloorgaande stadsbuurten als Time Square in New York, waar de pretmarkt een iets "volwassener" allooi heeft gekregen. Maar de bioskoopburchten van de Belgische Bert-Claeys groep lijken alvast perfekt geknipt om op alweer een wagen van de toekomst te springen.