De transportsector is een van de grote boosdoeners voor het milieu. Daarom ging Kiala, het grootste onafhankelijke netwerk van afhaalpunten in Europa, anderhalf jaar geleden reflecteren over zijn ecologische voetafdruk. Het vroeg het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) om het verschil in CO2-uitstoot te bepalen tussen de levering van pakjes bij afhaalpunten of bij de klanten thuis.
...

De transportsector is een van de grote boosdoeners voor het milieu. Daarom ging Kiala, het grootste onafhankelijke netwerk van afhaalpunten in Europa, anderhalf jaar geleden reflecteren over zijn ecologische voetafdruk. Het vroeg het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) om het verschil in CO2-uitstoot te bepalen tussen de levering van pakjes bij afhaalpunten of bij de klanten thuis. "Bij ons businessmodel vermindert de uitstoot met 60 procent", zegt Peter Henderickx, algemeen directeur van Kiala Benelux. "Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met het feit dat de klanten hun pakjes bij ons moeten oppikken. Doen ze dat met de fiets of te voet, dan loopt de daling op tot zo'n 81 procent." Het bedrijf werd doorgelicht door CO2logic, gespecialiseerd in audits en compensatieprogramma's. "We leerden dat er drie grote CO2-bronnen zijn. Een eerste is de levering van de pakjes bij de afhaalpunten en het bijhorende oppikken door de klanten, goed voor 82 procent. Daarnaast komt 12 procent van ons distributiecentrum met kantoren in Doornik en de rest komt door het woon-werkverkeer van ons personeel." Kiala heeft geen eigen vrachtwagens en werkt voor de leveringen met onderaannemers. Vroeger deelde het alleen de bestemmingen mee, maar nu laat het ook de optimale routes bepalen. Hierdoor kan de CO2-uitstoot met nog eens 5 tot 10 procent teruggedrongen worden. In nieuwe contracten met onderaannemers worden bovendien clausules met ecodrivinglessen en de geleidelijke vernieuwing van het oude wagenpark tot de milieuvriendelijkere Euro 5-normwagens onderhandeld. In het distributiecentrum is de verwarming de grootste uitstootpost. Van de verhuurder van het gebouw kreeg Kiala de toelating om naast het complex een nieuw passief kantoorgebouw op te trekken. Het pakjesbedrijf bekijkt ook de mogelijkheid om 1500 vierkante meter dak van het magazijn te verhuren om er zonnepanelen te installeren en groene energie te produceren. Tot slot is de maximale uitstoot van alle bedrijfswagens gedefinieerd - ook op directieniveau - en probeert Kiala de werknemers te sensibiliseren om hun gedrag aan te passen. Carpoolen, regelmatig de bandendruk checken, enzovoort. Vele kleintjes maken één groot. In ons land zijn er 480 Kiala-punten. Dat is 10 procent meer dan in 2008 en 150 procent meer dan in het oprichtingsjaar 2001. Wereldwijd telt het bedrijf nu meer dan 5000 punten. Van een crisis was bij Kiala hoegenaamd geen sprake. In 2009 werd een omzet gerealiseerd van 33,6 miljoen euro, een stijging met 32 procent ten opzicht van het jaar ervoor. Sinds de start kende Kiala een jaarlijkse groei van gemiddeld 58 procent. Door Annick Claus