1. Omdat hij een vleugje waanzin is: Audi S8

Als u hem eens wil zien, dan moet u zeker op het Salon gaan kijken. Op de Belgische wegen zal hij immers maar dunnetjes bezaaid zijn. "Ach, een tiental, misschien, of twintig," antwoordt pr-verantwoordelijke Benoît Lekeu als we hem vragen hoeveel D'Ieteren er van dit tuig hoopt te slijten in onze contreien. De Audi S8 is dan ook een extreme machine. Het vlaggenschip van het huis. Luxueus afgewerkt, met een hoogwaardige audioinstallatie die grote indruk maakte. Maar vooral: een V10 van Lamborghini (de sportieve telg in de grote VW-familie). Goed voor 450 pk en een sprint naar honderd per uur in... 5,1 seconden. We reden ermee op Duitse wegen en waanden ons even in het auto-Eden. Ja, we haalden 250 per uur. Moeiteloos. Harder kon niet, want Audi begrenst de topsnelheid. Omdat het monster anders voorbij de driehonderd gaat. Waanzin in een zoete, luxueuze en benevelende verpakking. Of hoe je een echte koersmachine in een auto voor de topmanager stopt. Interesse? Zowat halverwege 2006 te koop bij ons. Zal om en bij de 100.000 euro kosten. Tenminste, als u er niet te vee...

Als u hem eens wil zien, dan moet u zeker op het Salon gaan kijken. Op de Belgische wegen zal hij immers maar dunnetjes bezaaid zijn. "Ach, een tiental, misschien, of twintig," antwoordt pr-verantwoordelijke Benoît Lekeu als we hem vragen hoeveel D'Ieteren er van dit tuig hoopt te slijten in onze contreien. De Audi S8 is dan ook een extreme machine. Het vlaggenschip van het huis. Luxueus afgewerkt, met een hoogwaardige audioinstallatie die grote indruk maakte. Maar vooral: een V10 van Lamborghini (de sportieve telg in de grote VW-familie). Goed voor 450 pk en een sprint naar honderd per uur in... 5,1 seconden. We reden ermee op Duitse wegen en waanden ons even in het auto-Eden. Ja, we haalden 250 per uur. Moeiteloos. Harder kon niet, want Audi begrenst de topsnelheid. Omdat het monster anders voorbij de driehonderd gaat. Waanzin in een zoete, luxueuze en benevelende verpakking. Of hoe je een echte koersmachine in een auto voor de topmanager stopt. Interesse? Zowat halverwege 2006 te koop bij ons. Zal om en bij de 100.000 euro kosten. Tenminste, als u er niet te veel opties bij neemt. Brokken zoals: een flinke hap uit het marktaandeel van gevestigde waarden. Dit is inderdaad de eerste Lexus met een diesel in het vooronder. Kortom, het moment waar de marketeers van Lexus België al jaren naar reikhalzen. Want nu kunnen ze ten strijde trekken tegen monumenten als de BMW 3 Reeks, bijvoorbeeld. Of de C-Klasse van Mercedes. Want Lexus introduceert zijn reputatie van ongeëvenaarde kwaliteit en bedrijfszekerheid nu dus ook in dieselland. Voorzichtige prognoses melden dat de verkoop van de IS220 met deze viercilinder diesel van 2,2 liter (die we al kennen van bij Toyota, een uitstekende krachtbron) zal verdubbelen. Meegenomen voor Lexusklanten: met een prijskaartje van 31.480 euro kost de 220d minder dan de benzineversie. Uitzonderlijk is dat. Wie in de tweede helft van de jaren zeventig al meer dan achttien jaar op de wereld was en toen al van auto's hield, herinnert het zich als gisteren: Volkswagen bouwde toen de Golf GTi en baarde daarmee een nieuw begrip in het autolandschap. Een machine in een gewone, klassieke kooi. Down to earth en jong sportief. Toen auto's comfortabeler en beter uitgerust werden, verloor de GTi zijn verve. Hij leverde zijn naakte eenvoud en frivoliteit in. Voor de échte autoliefhebbers kwam daarmee een leemte in de markt. Dat beseften ze bij Volkswagen, en vorig jaar introduceerden de Duitsers een nieuwe Golf GTi. Helemaal niet meer vergelijkbaar met de stamvader van de jaren zeventig weliswaar. Maar, en dat was de krachttoer: de meeste deugden van destijds werden succesvol getransponeerd naar deze tijd. De recentste Golf GTi heeft dat frivole van weleer, en is toch perfect aangepast aan het huidige denken. Die filosofie wilde Volkswagen ook in de Polo GTi stoppen. Komende lente staat hij op de Belgische wegen, en we kijken ernaar uit. Voor pakweg 20.000 euro krijg je dan een brok geweld (de bekende 1.8 turbo van 150 pk, zucht meer dan acht seconden naar honderd en dan op naar 216 per uur...) in een handzaam en tegelijk spartaans chassis. Heerlijk. Maar ook: uitkijken voor de flitspalen.... De meeste constructeurs die toekomstgericht werken, spitsen zich toe op wat onder de motorkap zit. Mercedes, Opel of BMW: ze experimenteren al volop met brandstofcellen en waterstof. En Toyota/Lexus bewijzen met uitstekende verkoopcijfers dat er een belangrijke overgangsrol ligt weggelegd voor hybride motoren, een combinatie van elektriciteit en klassieke, fossiele brandstof. We zouden er een beetje bij vergeten dat auto's ook qua design zullen moeten evolueren. Probleem: de grote constructeurs durven op dit terrein niet al te avontuurlijk doen. Renault kreeg zijn vooruitstrevende Avantime niet aan de straatstenen kwijt, en de ervaring met andere opvallende auto's (zoals de PT Cruiser van Chrysler) is dat ze qua model heel snel verouderen en dus na een leuke start al snel terugvallen in de verkoopcijfers. En toch, de auto van morgen zal er anders moeten uitzien. Om nog efficiënter te zijn, bijvoorbeeld. De Bionic Car van Mercedes, een rationele stijlstudie, heeft een cx-waarde (luchtweerstandcoëfficiënt) van amper 0,19. Deze vrucht van de bionische wetenschap (combinatie van biologie en technologie, in de natuur gaan zoeken naar ideeën voor aerodynamica en materialen) zou er dankzij zijn vormgeving in slagen om met een diesel van 140 pk amper 4,3 liter te verbruiken. En toch een topsnelheid van 190 per uur te halen. Of hoe de koffervis een inspiratiebron kan zijn voor de perfect gestroomlijnde en toch nog bruikbare gezinsauto... Autosalons vechten om wereldpremières. Altijd leuk om mee uit te pakken. En sneu voor Brussel, want doorgaans vindt op het hetzelfde moment of zelfs ietsje vroeger in Detroit het grootste Autosalon op Amerikaanse bodem plaats. Met andere woorden: een meer prestigieuze omgeving voor wereldpremières. Nu vallen Brussel en Detroit perfect samen, dus organiseert Jaguar zijn lancering van de nieuwe XK cabrio gelijktijdig in Brussel en Detroit. Wereldpremière voor Brussel, dus. Deze heerlijke en échte Jaguar heeft een onderstel en koetswerk van aluminium, waardoor hij het op de weegschaal bij 1635 kilo weet te houden. De V8 van 4,2 liter stuwt deze dakloze in 6,3 seconden naar honderd. Neen, dit is geen coupé-cabrio, want een stoffen dak. Dat wel van hoge kwaliteit is, uiteraard, want in drie lagen. Zal 93.400 euro kosten, vanaf april bij uw geliefkoosde dealer. Jo Bossuyt