De Europese uitstootnormen, die tot 2030 geleidelijk aan scherper zullen worden, dwingen de autoconstructeurs de kaart van de elektrische auto te trekken. Die heeft een officiële uitstoot van nul gram CO2 en is daarmee bijzonder gunstig om het door Europa opgelegde streefdoel te halen: de Europese Unie verplicht constructeurs dat al hun merken vanaf 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Anders dreigen hoge boetes. Dat er ook een behoorlijke milieulas...

De Europese uitstootnormen, die tot 2030 geleidelijk aan scherper zullen worden, dwingen de autoconstructeurs de kaart van de elektrische auto te trekken. Die heeft een officiële uitstoot van nul gram CO2 en is daarmee bijzonder gunstig om het door Europa opgelegde streefdoel te halen: de Europese Unie verplicht constructeurs dat al hun merken vanaf 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Anders dreigen hoge boetes. Dat er ook een behoorlijke milieulast komt kijken bij de productie en de recyclage van batterijen - en niet het minst bij de opwekking van elektriciteit - is een factor waarmee de regelgevers geen rekening houden. Maar dat is een ander verhaal. In het aanbod aan elektrische auto's is de Zoe van Renault een vaste waarde. De elektrische stadswagen van het Franse merk werd gelanceerd in 2012 en kreeg vier jaar later een facelift. De versie die sinds eind vorig jaar in de showroom staat, is iets grondiger aangepakt. Zo is het interieur helemaal vernieuwd, en dat is goed nieuws. De stoelen zitten merkbaar beter en je voelt meteen dat de materialen van een hogere kwaliteit zijn. Op die manier bereikt de Zoe het niveau van de vorig jaar gelanceerde nieuwe Clio. De Zoe heeft ook een nieuwe batterij, een vernieuwd laadsysteem en een nieuwe elektronische architectuur, onder meer voor boordelektronica en veiligheidssystemen. Er zitten andere remmen op en de ophanging is verfijnd. Naast deze R135 is er ook een minder krachtige versie met 110 paarden (R110), maar beide modellen komen met een batterij van 50 kilowattuur. Volgens Renault biedt die een rijbereik van 375 kilometer in de zomer en 240 kilometer in de winter. Die cijfers moet je met een zuinige rijstijl vlotjes kunnen benaderen, vooral op kleine buitenwegen en in de stad. Om het verbruik in toom te houden, is de topsnelheid begrensd tot 140 kilometer per uur. Een elektrische auto is niet gemaakt om op de autosnelweg te scheuren. Zoals elke elektrische auto is de Zoe behoorlijk zwaar - minstens anderhalve ton - maar onderweg merk je dat niet. De kleine Renault reageert alert op het gas en heeft in de bochten een verfijnd stuurgevoel. In de afstelling ligt de klemtoon op comfort, veeleer dan op dynamiek.