30ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent

30ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent, tot en met 18 oktober. Info: tel. 09 242 80 60, www.filmfestival.be

Tot en met 18 oktober kunt u in Gent genieten van een reeks uitstekende avant-premières en concerten.

Nicola Piovani en de confrontatie tussen de filmcomponist Patrick Doyle en Hooverphonic zijn maar enkele aanraders – althans voor de liefhebbers. Of gaat u liever op ontdekkingsreis in de secties ‘World Cinema’ en ‘A Look Apart’? Vooral die laatste, samengesteld door Cis Bierinckx, houdt de vinger aan de pols van de (internationale) nieuwe stromingen binnen de fictie- en documentairefilm.

Naast Hollywood en Indiewood (samensmelting van Independent Cinema en Hollywood) maakt een nieuwe generatie echte Amerikaanse independents haar opwachting. Een van die angry youngfilmmakers heet Ben Coccio, die in zijn faux-documentaire (ook wel mockumentary genoemd) zijn visie op de gebeurtenissen in Columbine ventileert. Michael Moore bezigde het krankzinnige bloedbad in Columbine als basisgegeven voor zijn oscarwinnende documentaire ‘Bowling for Columbine’. De tijdens het Gentse festival vertoonde preview van Gus Van Sants beklijvende en briljant gemaakte ‘Elephant’ (tweemaal bekroond in Cannes) volgt enkele van de slachtoffers. Ben Coccio filmt in zijn onthutsende ‘Zero Day’ vanuit het standpunt van de twee daders.

Indien u nog steeds met plannen rondloopt om te stoppen met roken, vindt u gegarandeerd uw ding in ‘Bright Leaves’ van Ross McElwee. In een hoogst originele stijl mediteert McElwee over de aantrekkingskracht van sigaretten en de gevolgen ervan op zijn familie en zijn geboortestreek.

Uit de nieuwe lichting ‘aanstormend talent uit de VS’ selecteren we nog ‘Daddy Cool’: een bizarre en gitzwarte komedie waar de eclectische vertelstijl al even grillig is als de mix van hilarische verhalen.

Het Gentse filmfestival viert zijn dertigste editie met de publicatie van het fraai uitgegeven boek ‘Moving Music’, waar beroemde filmcomponisten voluit over hun job praten. Het boek (mét cd) is geen verrassing, want het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent plaatst zijn competitiethema ‘De Impact van Muziek op Film’ meer dan ooit in de kijker. De jury, samengesteld uit onder meer Jeanne Moreau, Daan Stuyven, Stephen Warbeck en Shekhar Kapur, krijgt dertien films op het menu. Wij tippen alvast het majestueuze ‘Hero’ van Zhang Yimou, ‘In America’ van de Ier Jim Sheridan en Bent Hamers ‘Kitchen Stories’.

Nieuw dit jaar – en volledig in de lijn van het festival – is de samenwerking met het Gentse Jigsaw Circus, dat als aanloop tot hun eigenste International Music Video Festival (de eerste editie vindt plaats in februari 2004) een voorsmaakje aanbiedt met ‘Svenska Musikvideos’ op 16 oktober. Jo Smets en Ben Van Aelboom – het (duo)brein achter Jigsaw Circus – strikten de wereldvermaarde clipmaker Jonas Akerlund als eregast van hun dagprogramma. Akerlunds filmdebuut ‘Spun’ sluit de ‘Zweedse Dag’ en de jongerensectie ‘XploreZone’ waardig af.

Wie na het dagje clipkijken nog op zijn honger zit, kan vanaf middernacht terecht in de Charlatan voor de Audiovisualizer Party. De iets rustiger ingestelde mens mag – dezelfde dag – de voorstelling van Friedrich Wilhelm Murnaus ‘Faust’ (1926), met live- muziek van het Spaanse collectief The Silent Band, niet missen.

Het festival sluit zijn deuren met de nieuwe Pixar-Disneyhit ‘Finding Nemo’. Piet Goethals

Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content