1. Pakweg tien jaar geleden voer Peugeot in woelige wateren. Er werd economisch en strategisch ingegrepen, maar het verhaal van Peugeot illustreert ook dat je het tij kunt keren met goede producten. De lancering van de uitstekende 3...

1. Pakweg tien jaar geleden voer Peugeot in woelige wateren. Er werd economisch en strategisch ingegrepen, maar het verhaal van Peugeot illustreert ook dat je het tij kunt keren met goede producten. De lancering van de uitstekende 308 in 2013 was een eerste stap. De grote ommekeer kwam er met de 3008, die in oktober 2016 werd gelanceerd. Het duurde amper tot maart 2017 om de eerste 100.000 bestelbons binnen te halen. De helft van die kopers waren bovendien nog geen Peugeot-klanten. De 3008 volgde niet alleen het nieuwe huisbeleid, met meer zorg voor kwaliteit, maar hij was ook een SUV, het koetswerktype waarvoor Europa in die periode in zwijm viel. De wederopstanding van Peugeot was meteen een feit. 2. We reden ook met de hybride versie van de 3008 (instapprijs 46.230 euro), die een benzinemotor van 1,6 liter combineert met een elektromotor, samen goed voor 225 paarden. Elektrisch raak je in de praktijk 50 kilometer ver. Deze versie charmeerde ons vooral door het soepele rijgevoel: de 3008 heeft niet het klassieke probleem van (per definitie zware) plug-inhybrides, die vaag een log stuurgevoel hebben. Ook het comfort van de vering zit goed.