Vandaag, 7 maart, kondigen Douwe Egberts (DE) en Philips de introductie van het nieuwe koffiezetsysteem Senseo aan. Vanaf volgende maand zijn de apparaten van Philips op de markt in België en Frankrijk, en zijn de koffie- pads in de supermarkt verkrijgbaar.
...

Vandaag, 7 maart, kondigen Douwe Egberts (DE) en Philips de introductie van het nieuwe koffiezetsysteem Senseo aan. Vanaf volgende maand zijn de apparaten van Philips op de markt in België en Frankrijk, en zijn de koffie- pads in de supermarkt verkrijgbaar. Wat is Senseo precies? Een koffiezet voor één of twee koppen koffie met een iets andere, zachtere smaak. Het procédé lijkt op het eerste gezicht op het maken van espresso, maar Claudine Stubbe, general manager van de afdeling Kleine Huishoudelijke Apparaten bij Philips-België, ziet dat anders. "We zien Senseo niet onmiddellijk als een concurrent voor espresso. Senseo kun je de hele dag door drinken, espresso niet. Wat een beetje aan espresso doet denken, is het schuimlaagje." Nederland fungeerde als testmarkt voor het product. Senseo loopt er goed, eigenlijk té goed. Stubbe: "Het steeg boven de verwachtingen uit. We hebben drie keer meer gehaald dan het objectief: er zijn in Nederland enkele honderdduizenden machines verkocht. De penetratiegraad per huishouden is nog vrij laag, met 3,5% eind 2001. Dat zou beter kunnen, als we vlotter hadden kunnen leveren. Maar we hadden problemen met de levering van de apparaten en de koffie. Na enkele maanden hebben we dat kunnen bijbenen, maar de koffie is nog vrij krap."Het ging zelfs zo hard dat de producenten de promotieactiviteiten kort na de lancering moesten temperen. De voorspellingen van het marktonderzoek hadden het potentieel duidelijk onderschat. "Zelfs de meest optimistische schattingen bleken te pessimistisch," geeft Jo Van Eynde, woordvoerder van Douwe Egberts België, toe. De basis van het succes is volgens Van Eynde het gebruiksgemak. "Dit product komt tegemoet aan de behoeften in onze leefwereld. Je kunt op elk moment binnen de minuut een kop koffie hebben. Je hoeft niet eerst een koffiepot boven te halen." Douwe Egberts begon vijf jaar geleden al aan het project. Het merk wou inspelen op de actievere levensstijl en de daling van het koffiegebruik, zeker bij de jongeren. Van Eynde noemt Senseo het belangrijkste project van de afgelopen 25 jaar. De pads worden overigens in Nederland en België geproduceerd. In ons land is men nog bezig de productielijnen uit te breiden. In de DE-vestiging in Grimbergen zullen de pads voor de Belgische en Franse markt worden aangemaakt. Sara Lee/DE doet daarvoor een investering van 20 à 25 miljoen euro, en er komen 100 tot 120 arbeidsplaatsen bij.A.V.P. [{ssquf}]