0800 en 0900: Wat kost het en wat verdient u eraan?

Roel Van Espen medewerker Trends

Hebt u een 0800-nummer, dan kunnen klanten u gratis bellen om inlichtingen. Betaalnummers die beginnen met 0900 of 070 kunnen er dan weer voor zorgen dat uw helpdesk niet voortdurend wordt lastiggevallen om futiliteiten. Wat kosten deze nummers en wat brengen ze u op?

0800-nummers treft u doorgaans aan op producten van grote ketens: een fles afwasmiddel, een zakje chips of een doos van een bekend ijsroommerk. Meestal gaat het om het nummer van een consumentenlijn waar klanten gratis vragen kunnen stellen of klachten doorgeven. Toch blijken deze groene nummers de jongste tijd ook steeds vaker op te duiken bij bescheiden KMO’s. Wie zo’n nummer belt, betaalt geen aansluitings- of gesprekskosten. Het bedrijf dat het nummer aanbiedt, draait volledig op voor de kosten. De omgekeerde wereld, denkt u? Klopt, maar uw klanten gaan misschien sneller of frequenter uw zaak bellen (dan die van uw collega’s), want het is toch gratis.

Marketingspecialisten zijn het erover eens dat een 0800-nummer drempelverlagend werkt. Vooral voor bedrijven die klantenondersteuning hoog in het vaandel dragen (“bel gratis voor al uw vragen of klachten”) of die sterk verkoopgericht zijn (“geef gratis uw bestelling door”) kan een groen nummer nuttig zijn om klanten te houden of te lokken. Vaak wordt het ook gebruikt bij een promotiecampagne of als algemene infolijn. Soms stellen werkgevers een 0800-nummer ter beschikking van thuiswerkers. En het is vaak ook de enige optie als u een makkelijk te onthouden nummer wilt: gewone nummers zijn meestal niet meer vrij.

Wat kost een 0800-nummer?

Bij Belgacom hebt u de keuze uit twee formules: Classic en Interactive. Het goedkoopste is Classic in zijn eenvoudigste vorm, namelijk met de optie ‘geen programmatie’. Hiervoor betaalt u een eenmalige activeringsprijs van 37,18 euro (zonder BTW). Daarnaast kost dit groene nummer u maandelijks 12,39 euro. Meer flexibel is de Classic-formule ‘standaardprogrammatie’. Voor een extra bedrag van 12,39 euro (eenmalig) en 6,19 euro (maandelijks) kunt u uw 0800-nummer laten omleiden. Dat kan naargelang van de oorsprong van de oproep (Vlaanderen, Wallonië of Brussel), het tijdstip en bij een bezettoon of geen gehoor. Zo kunt u bijvoorbeeld oproepen in Vlaanderen binnen de kantooruren doorschakelen naar uw hoofdkantoor in Antwerpen, alle andere oproepen omleiden naar uw filiaal in Brussel, en de oproepen buiten de kantooruren doorschakelen naar uw gsm of naar een extern callcenter. Nog meer mogelijkheden kent de Classic-formule ‘programmatie op maat’ (eenmalig 49,57 euro en maandelijks 12,39 euro). Hiermee kunt u bijvoorbeeld gsm-oproepen naar uw groene nummer tegenhouden.

Nóg verder gaat de Interactive-formule. Daarmee kunt u bijvoorbeeld alleen uw personeel of uw beste klanten laten gebruikmaken van uw gratis nummer. U kunt hier zelfs een gepersonaliseerde verwelkoming instellen naargelang van de identiteit van de beller. En wilt u niet eender welk 0800-nummer maar een makkelijk te onthouden nummer, dan kost dat u bij Belgacom eenmalig 123,95 of 619,73 euro, afhankelijk van hoe ‘mooi’ het nummer is.

Bij Telenet houdt men het voorlopig nog iets eenvoudiger. Er is slechts één algemene formule: 0800-nummers die alleen bereikbaar zijn vanuit het binnenland. Telenet beschikt over een eigen 0800-nummerreeks van 10.000 nummers. Verdere opties hebt u hier niet, maar daar kan op termijn verandering in komen. De tarieven van Telenet liggen opvallend dicht bij die van grote broer Belgacom. De installatieprijs voor een groen nummer bedraagt 37 euro (zonder BTW), en daarnaast betaalt u een maandelijks abonnement van 12 euro. Er kan ook gekozen worden voor een zogenaamd ‘mooi’ 0800-nummer. Als het beschikbaar is, kost dat wel 619 euro extra. Naast Belgacom en Telenet zijn er nog de alternatieve telecomoperatoren die eveneens groene nummers aanbieden, zoals Scarlet, Versatel en Toledo. U doet er goed aan om ook hier te informeren naar hun tarieven, want ze zijn vaak goedkoper dan bij de grotere operatoren.

Wat kost een 0800-nummer per gesprek?

De bedoeling van een 0800-nummer is dat u het de klant makkelijker maakt door de connectie- en gesprekskosten van zijn oproep op u te nemen. Hieronder vindt u een overzicht van de tarieven die Belgacom en Telenet hiervoor aanrekenen.

De kosten lopen dus vooral hoog op wanneer klanten u met hun gsm bellen. Daarom kan de formule ‘programmatie op maat’ van Belgacom interessant zijn: hiermee kunt u alle gsm-oproepen weigeren. Telenet voorziet overigens volumekortingen en de gesprekskosten worden gehalveerd als de beller een Telenet-klant is. Belgacom en Telenet hanteren dezelfde grenzen voor de piek- en daluren.

Wat verdient u aan een 0900-nummer?

In tegenstelling tot een 0800-nummer draait de beller van een 0900- of 070-nummer wel zelf op voor de gesprekskosten. Meer nog: hij betaalt een tarief dat een heel stuk hoger ligt dan dat van een traditioneel nummer. Een deel hiervan gaat meestal naar de eigenaar van het betaalnummer. Met zo’n nummer kan een bedrijf dus geld verdienen aan de mensen die bellen. Op die manier kunt u bijvoorbeeld een deel van de loonkosten voor helpdeskmedewerkers recupereren. Daarnaast wordt een betaalnummer ook vaak gebruikt om een drempel in te bouwen: het motiveert klanten om bijvoorbeeld eerst informatie op de website van het bedrijf in te winnen in plaats van onmiddellijk naar de telefoon te grijpen.

0900-nummers zijn er in verschillende varianten: 0900, 0901, 0902, 0903, 0905 en 0909. Ze worden meestal gebruikt voor marketingacties, helpdesks, telefonische bijstand, televoting, wedstrijden en spelletjes. U bepaalt zelf hoeveel u aan een gesprek wilt verdienen: het tarief ligt bijvoorbeeld hoger bij een 0903-nummer dan bij een 0900-nummer. Bellen naar een 0900-nummer kost de oproeper 0,45 euro per minuut (inclusief BTW), maar voor diezelfde minuut betaalt hij 1,12 euro bij een 0903-nummer. En bellen met een gsm is gemiddeld zelfs twee keer zo duur. Een 0905-nummer kent dan weer geen tarief per minuut, maar wel per oproep. Bij Telenet bepaalt u bij 0909-nummers zelf de prijs van de oproep, binnen bepaalde grenzen. De nummers dienen specifiek voor zogenaamde bestellijnen. De extra inkomsten die u hiermee genereert, kunt u gebruiken om bepaalde andere diensten, zoals de levering van uw producten, gratis aan te bieden.

Waarvoor dient een 070-nummer?

Naast de 0900-groep zijn er ook de 070-varianten, die eveneens vaak gebruikt worden bij informatie en reservering, naverkoopdienst enzovoorts. “Zulke nummers zijn bij uitstek geschikt voor mobiele kantoren, beurzen en bedrijven die regelmatig verhuizen. Wanneer een klant uw 070-nummer belt, betaalt hij de volledige connectiekost én alle gesprekskosten. In dat opzicht verschilt het dus niet van een 0900-nummer. Maar er zijn twee grote verschillen: de gesprekskost ligt een stuk lager (0,1750 euro tijdens de piekuren) en u zelf ontvangt hier niets van. Alle inkomsten vloeien integraal naar de telecomoperator. Een 070-nummer heeft dan ook louter een drempelfunctie en levert geen directe winst op.

Bij Belgacom lijkt het verschil tussen de verschillende betaalnummers minder strikt gedefinieerd. “Alles hangt af van het bedrijf, de beoogde dienst en het belang van klantencontacten. We bekijken dit samen met de klant, op basis van een ethische code die wij hanteren,” klinkt het daar.

Wat verdient u aan een 0900-nummer?

De installatiekosten voor deze betaalnummers zijn bij Belgacom identiek aan die van de groene nummers: 37,18 euro. Ook het maandelijkse abonnement is hetzelfde: 12,39 euro. Maar u verdient er uiteraard ook iets aan: per gebelde minuut naar uw 0900- of 077-nummer wordt u 0,20 euro rijker. Ook bij Telenet zijn de kosten dezelfde als die van de groene nummers: een eenmalige installatiekost van 37 euro per nummer en een maandelijks abonnement van 12 euro. “Dat zijn wel de basistarieven,” aldus Telenet. “Het is namelijk moeilijk om hier een eenduidige kost op te plakken. We hanteren heel veel verschillende tarieven per betaalnummer.” Ook over het bedrag dat de eigenaar van zo’n nummer ontvangt per gesprek kan men bij Telenet weinig kwijt: “Het maakt deel uit van de deals die we met onze klanten sluiten.”

Houd er overigens rekening mee dat u zich er bij het aanvragen van een betaalnummer toe verbindt om overal de communicatiekost per minuut te vermelden. Zo bezorgt u uw klanten geen onaangename verrassingen.

Roel Van Espen

Wilt u een makkelijk 0800-nummer, dan kost dat u bij Belgacom 123,95 of 619,73 euro, afhankelijk van hoe ‘mooi’ het nummer is.

Per gebelde minuut naar uw 0900-nummer wordt u 0,20 euro rijker.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content