De Keyzer Drinks: ‘Zondag was een dag als alle andere’

© .
Xavier Beghin medewerker Trends-Tendances

De geschiedenis van De Keyzer Drinks begon in 1934. Vandaag is de onderneming uitgegroeid tot een van de grootste Belgische drankenhandelaars. “We wilden slagen en we hebben nagenoeg dag en nacht gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.”

Het avontuur van de familie De Keyzer begon in 1934. Grootvader Edward werd toen de officiële bottelaar van Stella Artois. In die tijd leverde de brouwerij haar bier nog in vaten per kar. Edward tapte vervolgens het bier op flessen en verdeelde het in de cafés in zijn distributiezone. Dat waren de gemeenten Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Lambrechts-Woluwe, Evere, Kraainem, Zaventem, Nossegem en Diegem.

Maar in zijn kleine werkplaats aan de Leuvensesteenweg in Zaventem hield Edward De Keyzer het niet bij Stella alleen. Hij verdeelde ook de geuze van Philémon Vanden Stock, de vader van Constant. En Edward verkocht ook nog de limonade Florida Boy. Hij kocht in Engeland siropen met mandarijnensmaak en voegde er in Zaventem suiker, water en koolzuur aan toe. Na de oorlog kwamen daar de frisdranken van Vérigoud met sinaasappel-, citroen- en limoensmaak bij.

Van kar naar Dodge

“Mijn grootvader leverde ook met de kar”, zegt Marc De Keyzer, de gedelegeerd bestuurder van De Keyzer Drinks. “Pas na de Tweede Wereldoorlog kocht hij een motorvoertuig. Dat kwam omdat de beste paarden tijdens de oorlog manu militari waren gevorderd. En de paarden die terugkwamen, waren ofwel in slechte fysieke toestand ofwel gestresseerd en voor het leven getekend. Hij heeft toen zijn eerste vrachtwagen gekocht: een Dodge van het Amerikaanse leger.”

In 1950 opende Edward een eerste depot aan de Leuvensesteenweg. Het bedrijf groeide gestaag en diversifieerde in het bijzonder met de distributie van Dort. Dat Duitse bier vloeide rijkelijk tijdens de Expo 58, de Wereldtentoonstelling in Brussel.

In 1969 nam Wilfried De Keyzer de zaak over van zijn vader. Hij breidde de leveringen van het bedrijf uit tot het hele Brusselse Gewest, en ook Vlaams-Brabant. De Keyzer Drinks, dat via een concessie nog altijd met Brouwerij Stella Artois verbonden was, leverde zijn bier, water en koffie zowel aan bedrijven als aan particulieren. “We zijn tot 1978 doorgegaan met onze rondes voor klanten”, herinnert Marc De Keyzer zich. “In dat jaar richtte Stella Artois de eerste gespecialiseerde drive-in voor dranken in België op, samen met het bedrijf Terclavers. Dat was een hele revolutie. Wij volgden kort daarna, met het depot dat we nu nog altijd gebruiken. Door de week bedienden we de bedrijven en de zaterdag was voor particulieren. De zaterdag was ook de dag voor mijn zus Marleen en mij. Zij bekommerde zich om de bonnen en ik zette de bakken in de koffer van de auto’s. Ik was twaalf jaar en zij veertien.”

“De biermarkt was in die tijd al enigszins veranderd”, zegt Marc De Keyzer. “Europa had een einde gemaakt aan het systeem van de concessies, maar de grote brouwerijen hielden vast aan hun exclusieve contracten met de drankenhandelaars. Omdat wij dus het biermerk Stella Artois verkochten, kon het niet dat we ook de concurrent Maes zouden aanbieden. Het heeft tot 1987 geduurd vooraleer we dat eindelijk konden doen. Er was zo veel vraag naar bij mijn klanten. Maes-pils was in die tijd heel populair bij de jongeren. Ik ben zelf naar de toenmalige eigenaar Theo Maes gestapt. Van hem kreeg ik de toestemming voor de verkoop. Maar ik moest het dan wel inkopen bij een concurrent: brouwerij Seuderickx. Die brouwerij hebben we uiteindelijk overgenomen. De twee eigenaren zijn bij ons komen werken.”

Voor het leven getekend

Marc De Keyzer stapte op heel jonge leeftijd in het familiebedrijf. Het was niet altijd gemakkelijk. Edward stapte in 1969 uit de operaties. Dat leidde tot spanningen in de familie. De stichter verkocht de helft van zijn bedrijf aan Stella Artois en gaf de opbrengst van de verkoop aan zijn dochter. Wilfried moest De Keyzer Drinks toen met de overgebleven helft zo goed en zo kwaad mogelijk leiden. Die moeilijke situatie zou acht jaar duren. In 1977 verkocht Stella Artois zijn participatie aan de familie.

“Ik zal die periode nooit vergeten”, zegt Marc De Keyzer. “Ze heeft me voor het leven getekend en ze heeft van mij de ondernemer gemaakt die ik nu ben. Mijn ouders, mijn zus en ik hebben heel hard moeten werken opdat het bedrijf kon floreren, en voor de aflossing van onze schulden. Op mijn elfde vergezelde ik mijn vader voor ik naar school ging op zijn ochtendronde. En ik deed ‘s avonds nog een andere ronde, met een chauffeur. We deden zoveel voor het bedrijf, dat mijn zus en ik in 1982 van school zijn gegaan. Ik was pas zestien, maar ik wou aan de zijde van mijn vader werken. We hebben ons altijd met hart en ziel aan het familiebedrijf gegeven. En we hebben ons nog harder ingezet nadat mijn vader ons in 1987 de sleutels had overhandigd. We wilden slagen en we hebben nagenoeg zeven dagen op zeven dag en nacht gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. Zondag was een dag als alle andere.”

Château Pétrus

Het bedrijf kende sinds 1987 een flinke groei. Acht werknemers zijn er veertig geworden en de omzet klom boven 10 miljoen euro. De Keyzer Drinks wil dat resultaat in de komende tien jaar verdubbelen. Het bedrijf is ook sterk gediversifieerd. Sinds de komst van Alain Smets, de man van Marleen, biedt het ook wijn aan. De catalogus telt liefst 1500 artikelen, voor zowel bedrijven als particulieren. Alain, Marleen en Marc hebben ook Grands Vins Import opgericht, een firma voor de invoer van grands crus uit de Bordeaux-streek, die ze in primeur kopen. Je kunt nu dus zelfs een Château Pétrus vinden bij De Keyzer. Glenn, de zoon van Marc, heeft de zaak Innesto-Import opgestart, die is gespecialiseerd in de invoer van exclusieve sterkedrank van topkwaliteit.

“Vandaag halen we twee derde van onze omzet uit producten die we exclusief aanbieden”, zegt Marc De Keyzer. “Zoals het water San Benedetto, de thee van Newby en de koffie van Caffè Molinari. En we verkopen alleen nog maar wijn die we rechtstreeks van onze producenten kopen. Met die strategie willen we de klanten aan ons binden. We zijn ook de officiële drankenverdeler van alle brouwerijen: AB InBev, Duvel Moortgat, Alken-Maes enzovoort. Ons distributienetwerk is onze grote kracht. Het duurde tien jaar vooraleer ik het tot in de puntjes kon uitbouwen. We hebben tien vrachtwagens, waaronder acht van negentien ton, die onze hele verdeelzone doorkruisen. En ik heb distributieovereenkomsten afgesloten voor de rest van België. Bovendien heb ik onlangs twee vertegenwoordigers in dienst genomen, zodat we nog verder kunnen groeien.”

De verkoop aan particulieren via het depot van Zaventem of de website drinksonline.be is goed voor 5 procent van de omzet. De rest komt van de horeca, met meer dan 600 cafés en restaurants die klant zijn, maar ook van ondernemingen en sportclubs. Zo vinden we De Keyzer Drinks in Brussels Airport en bij de gewestelijke huisvuil- en reinigingsmaatschappij Net Brussel en Visit Brussels. En bij Royal Léopold Club en White Star, twee bekende hockeyclubs.

En er staan nog meer projecten op stapel. “In 2000 heb ik samen met mijn vrouw het deel van het bedrijf van mijn zus overgekocht”, besluit Marc De Keyzer. “Samen met haar man concentreert zij zich op Grands Vins Import. Ik wil geen ruzie zoals in de tijd van mijn grootvader. Ik wil ook onze winkel scheiden van de distributieactiviteit. Ik zoek een depot van 10.000 vierkante meter zodat we van onze lokalen in Zaventem een enorme winkel kunnen maken. Mijn kinderen zullen de winkel na mij overnemen. Met hun drieën hebben ze alles in handen om het voortbestaan van het bedrijf te verzekeren. Hun weg zal gemakkelijker zijn dan de mijne.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content