E-commerce krijgt voet aan de grond

© reuters

Verkoop via het internet is in België nog altijd niet zo populair als in de buurlanden. Maar het sentiment is in 2012 gekeerd. Lokale ketens openden massaal complementaire webwinkels. De verkoop van speelgoed via het internet wordt wellicht het nieuwe groeisegment.

Verkoop via het internet is in België nog altijd niet zo populair als in de buurlanden. Maar het sentiment is in 2012 gekeerd. Lokale ketens openden massaal complementaire webwinkels. De verkoop van speelgoed via het internet wordt wellicht het nieuwe groeisegment.

“Dit jaar zijn er inderdaad erg veel webshops opgezet in België”, zegt Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School. “Veel lokale ketens hebben nu ook een webwinkel. Daardoor is er eindelijk een groot aanbod dat beter aansluit bij de behoeften van de Belgische consument.”

Nochtans is de Belgische onlinemarkt al voor een stuk ingenomen door Bol, Zalando en Coolblue en andere buitenlandse spelers. Die hebben in populaire segmenten zoals media, schoenen en elektronica al een sterke positie. Volgens een onderzoek van het marketingbureau Wijs geven Belgen jaarlijks ongeveer 1,44 miljard euro uit in buitenlandse webwinkels. Meestal omdat de producten hier niet verkrijgbaar zijn of het prijsverschil erg groot is.

Lokale ketens kunnen tegen dat internationale geweld hun winkelnetwerk inzetten. Bijna alle ketens bieden de internetkoper de mogelijkheid om zijn aankopen thuis geleverd te krijgen. Maar klanten kunnen er ook voor kiezen om hun bestellingen in de winkel af te halen. “De populariteit van thuislevering hangt vooral af van de prijs. Als er betaald moet worden voor levering aan huis, halen de klanten toch liever in de winkel af”, vertelt Van Ossel.

Zulke bestellingen komen in de statistieken niet naar voren als onlineverkopen, omdat de artikelen vaak nog in de winkel worden afgerekend. “Maar het neemt niet weg dat het internet als verkoopkanaal aan belang zal winnen”, voorspelt Van Ossel. “Als de evolutie op de Nederlandse markt een goede graadmeter is, dan gaat volgend jaar de speelgoedverkoop via het internet door het dak. Het is een ideaal product. Je weet wat je koopt en bovendien kan het erg discreet gebeuren, buiten het gezichtsveld van de kinderen: online bestellen en dan snel in de winkel afhalen.”

Stijn Fockedey

Partner Content