Opeens wil iedereen Netflix zijn. Je zou zeggen dat er al een overvloed aan streamingopties voor televisie en film is. Maar dit is pas de dageraad van de streamingrevolutie.
...

Opeens wil iedereen Netflix zijn. Je zou zeggen dat er al een overvloed aan streamingopties voor televisie en film is. Maar dit is pas de dageraad van de streamingrevolutie. In 2018 zullen alle grote jongens in Hollywood en Silicon Valley wedijveren om u meer televisie over het internet te verkopen. Disney, Warner Bros, 21st Century Fox en AMC raken directer betrokken bij de internet-tv-business. Apple heeft ruim een miljard dollar gestoken in de ontwikkeling van tv-programma's. Jeffrey Katzenberg, de vroegere baas van Disney Studios en medeoprichter van DreamWorks Animation, zoekt 2 miljard dollar voor de oprichting van een abonneedienst voor korte video's. Facebook zal meer geld in video steken en streamt al tv-achtige programma's, net als Twitter en Snapchat. Het is een multimiljardengevecht om uw aandacht. Het slagveld is verschoven van de cinema en het televisiescherm naar de smartphone en de tablet. Technologiebedrijven met diepe zakken betalen om meer gebruikstijd op die toestellen af te dwingen. De gevestigde Hollywoodstudio's vechten om te overleven. Betaal-tv-abonnees in Amerika schakelen van dure zenderpakketten over op internetvideo. Vier grote studio's hebben al miljarden in gestoken in een eigen streamingdienst, Hulu. CBS is met zijn eigen dienst gestart en wil met een luxueuze nieuwe Star Trek abonnees overhalen elke maand 9,99 dollar (8,47 euro) te dokken. HBO maakt al enkele van de duurste tv-programma's. Jeff Bezos van Amazon heeft al hardop gedroomd van hits in de ordegrootte van Game of Thrones. Tv-series worden groter, gewaagder en duurder. De stormloop op streaming versnelde toen Bob Iger, de baas van Disney, aankondigde dat het bedrijf in 2019 een streamingdienst zal lanceren, en dat het 21 Century Fox koopt voor 52 miljard dollar. Disney krijgt nu onder meer de controle over de filmstudio's van Fox. Maar ook het Britse Sky, Star India en Amerikaanse kabelzenders als FX en National Geographic komen in handen van Disney. Ook Fox TV Studio, met titels als The Simpsons en Family Guy, komt in de portefeuille van Disney. Volgens kenners zet de overeenkomst "Hollywood volledig op zijn kop". AMC, dat The walking dead en Better call Saul maakt, biedt een reclamevrije streamingdienst aan voor 4,99 dollar (4,20 euro) per maand. Warner Bros produceert series voor een streamingdienst voor DC Entertainment, zijn productiehuis voor superheldenfilms, en verwacht dat die in 2018 van start gaat. Voor hoeveel van die projecten zullen mensen betalen? Er komt een afvallingsrace en de technologiereuzen zijn in het voordeel. Netflix en Amazon hebben veel geld om uit te geven en een voorsprong in streamingklanten. De studio's zullen moeite hebben ze bij te benen. Het ironische is dat studio's en netwerken Netflix groot hebben gemaakt door het hun beste series en films te verkopen.