Trends geeft, in samenwerking met Google, op 22 november in vijf categorieën een award aan een Belgisch bedrijf dat vooroploopt in het gebruik van technologie om de werking, het businessmodel en de omgang met klanten te verbeteren of zelfs radicaal te transformeren.
...

Trends geeft, in samenwerking met Google, op 22 november in vijf categorieën een award aan een Belgisch bedrijf dat vooroploopt in het gebruik van technologie om de werking, het businessmodel en de omgang met klanten te verbeteren of zelfs radicaal te transformeren. "Maar er komt meer bij kijken dan louter een nieuwe technologie gebruiken", zegt Jacques Bughin. Hij bekleedt een topfunctie bij McKinsey en is een van de drie directeuren van de denktank McKinsey Global Institute (MGI). "In veel gevallen moeten bedrijven hun strategie volledig herdenken. De Noorse mediagroep Schibsted deed enkele jaren geleden haar tv-activiteiten van de hand in eigen land om zich volledig te concentreren op onlinezoekertjes en die internationaal uit te bouwen. Het is daar nu een wereldspeler in, die sneller groeit dan vroeger. Bedrijven die van hun digitale transformatie een succes hebben gemaakt, zochten vaak andere sectoren op. De Chinese verzekeraar Ping An heeft ook een belangrijke divisie voor onlinezoekertjes uitgebouwd. De data van die zoekertjes zijn een goudmijn voor prospectie. Om potentiële klanten te vinden voor een auto- of een brandverzekering." JACQUES BUGHIN: "Een relatief bescheiden project is niet per se slecht. Dat is de eerste teen in het water. Hoe meer men vertrouwd raakt met nieuwe technologie, hoe groter de expertise en kennis om ook de strategische doelstellingen op lange termijn te kunnen invullen." BUGHIN: "Ze hebben hun processen ingrijpend gedigitaliseerd, op een manier die de zaken verbetert. En dan gaat het om meer dan het louter efficiënter maken van bedrijven. Mobiel bankieren verhoogt bijvoorbeeld de service en de band met de klanten. Zij kunnen overal geld overschrijven en hun saldo checken. Gebruiksgemak is een belangrijk middel om klanten aan zich te binden. "Belangrijk is dat digitalisering in de meeste gevallen de traditionele business niet volledig doet verdwijnen. In de eerste plaats gaat het om een diversificatie van de activiteiten. Het businessmodel wordt dan ook vaak omgegooid. Veel educatieve uitgevers zetten bijvoorbeeld in op online leren, abonnementsformules naast de verkoop van boeken." BUGHIN: "We hebben vooral de juiste mensen nodig. België is groot genoeg. Eigenlijk is een regio met 400.000 inwoners al voldoende om een goed aanbod te hebben van goed geschoolde arbeidskrachten. In digitale vaardigheden is er wel nog werk aan de winkel in België. Er moet veel meer ingezet worden op levenslang leren. Bedrijven moeten fors meer investeren in de opleiding van hun medewerkers. Stel dat we die vaardigheden in de onderwijsdoelstellingen introduceren, dan duurt het tot twintig jaar voor we daar het effect van gaan zien." Bedrijven kunnen zich kandidaat stellen tot 16 oktober op www.trendsdigitalpioneers.be.