Vrijdag bracht het ACOD al een negatief advies uit over HR Rail, de vennootschap die zal instaan voor het personeelsbeheer van NMBS en Infrabel. Vandaag boog ook het nationale vakbondscomité van ACV-Transcom zich over de hervorming van de spoorgroep. De vakbond blijft een geïntegreerd bedrijf verdedigen. "Meer en meer manifesteert zich dat het om een opgedeeld bedrijf zal gaan", aldus sectorverantwoordelijke Luc Piens. "HR Rail is daar één van de voorbeelden van". Net als het ACOD stelt ACV vragen bij de toekomstige financiering van HR Rail. ACV-Transcom zal een actieplan opstellen om de politiek, de personeelsleden en de reizigers te informeren. Volgens de vakbond zal de doelstelling om de treinen stipter te laten rijden, zijn doel missen. "De treinen zullen niet stipter rijden", waarschuwt Piens. De nadruk ligt op informeren, van stakingsacties is niet meteen sprake, luidt het. Volgens Piens neemt de ongerustheid bij het spoorpersoneel toe. Een deel van het personeel verhuist immers van het ene naar het andere bedrijf. De vakbond vreest ook dat de praktische uitvoering van de nieuwe geplande spoorstructuur vanaf 1 januari niet meteen zal lukken. "De gevolgen daarvan zullen zichtbaar zijn", waarschuwt Piens. (Belga)

Vrijdag bracht het ACOD al een negatief advies uit over HR Rail, de vennootschap die zal instaan voor het personeelsbeheer van NMBS en Infrabel. Vandaag boog ook het nationale vakbondscomité van ACV-Transcom zich over de hervorming van de spoorgroep. De vakbond blijft een geïntegreerd bedrijf verdedigen. "Meer en meer manifesteert zich dat het om een opgedeeld bedrijf zal gaan", aldus sectorverantwoordelijke Luc Piens. "HR Rail is daar één van de voorbeelden van". Net als het ACOD stelt ACV vragen bij de toekomstige financiering van HR Rail. ACV-Transcom zal een actieplan opstellen om de politiek, de personeelsleden en de reizigers te informeren. Volgens de vakbond zal de doelstelling om de treinen stipter te laten rijden, zijn doel missen. "De treinen zullen niet stipter rijden", waarschuwt Piens. De nadruk ligt op informeren, van stakingsacties is niet meteen sprake, luidt het. Volgens Piens neemt de ongerustheid bij het spoorpersoneel toe. Een deel van het personeel verhuist immers van het ene naar het andere bedrijf. De vakbond vreest ook dat de praktische uitvoering van de nieuwe geplande spoorstructuur vanaf 1 januari niet meteen zal lukken. "De gevolgen daarvan zullen zichtbaar zijn", waarschuwt Piens. (Belga)