KBC investeert 1 miljoen euro in Trooper in ruil voor een kwart van de aandelen. Het overige driekwart van de aandelen is voor elk de helft in handen van Studio 100 en de oprichters. Hans Bourlon, de CEO van Studio 100, leerde de drie oprichters van Trooper kennen vlak na de oprichting van hun bedrijf in 2017. Die oprichters zijn Elisabet Lamote, haar man Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe. Studio 100 investeerde prompt 250.000 euro in het jonge Grimbergse bedrijf dat officieel Go Connect heet, maar beter bekend is onder Trooper, de naam van het shopplatform.
...

KBC investeert 1 miljoen euro in Trooper in ruil voor een kwart van de aandelen. Het overige driekwart van de aandelen is voor elk de helft in handen van Studio 100 en de oprichters. Hans Bourlon, de CEO van Studio 100, leerde de drie oprichters van Trooper kennen vlak na de oprichting van hun bedrijf in 2017. Die oprichters zijn Elisabet Lamote, haar man Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe. Studio 100 investeerde prompt 250.000 euro in het jonge Grimbergse bedrijf dat officieel Go Connect heet, maar beter bekend is onder Trooper, de naam van het shopplatform.Hoe werkt het? Verenigingen, zoals de scouts van Baardegem waar Hans Bourlon lid van was, sluiten zich gratis aan bij Trooper en krijgen een eigen pagina. Ze stimuleren hun leden en sympathisanten om via die pagina online te winkelen bij de onlinewinkels die samenwerken met Trooper. Daar zijn grote namen bij als Schoenen Torfs, Collect&Go, ColliShop en Decathlon. De persoon die de aankoop doet, betaalt niets extra, maar de webwinkel staat een kleine commissie af."Een webshop staat gemiddeld 5 procent van het aankoopbedrag af aan ons", zegt Elisabet Lamote, de CEO van Trooper. "Daarvan gaat 75 procent naar de vereniging en 25 procent houden wij voor onze werkingskosten. Verenigingen hoeven geen lidgeld te betalen. De verenigingen hebben zo samen al meer dan 1 miljoen euro ingezameld. Er gebeuren 40.000 à 45.000 transacties per maand op ons platform." Lamote verwacht dat de omzet dit jaar stijgt naar anderhalf miljoen, waarvan driekwart terugvloeit naar de zowat 5000 verenigingen die een pagina op Trooper hebben.Trooper, waar zeven mensen voltijds in dienst zijn, flirtte de afgelopen maanden met het break-evenpunt, maar met het verse kapitaal geeft het nu voorrang aan investeringen. "We willen ons platform performanter maken, ,zegt Elisabet Lamote. "En vandaag zijn we alleen actief in Vlaanderen. We willen alles vertalen in het Frans zodat we vanaf volgend jaar nationaal kunnen gaan."Hans Bourlon, de CEO van Studio 100, zag meteen het potentieel van Trooper: "Ik kom uit het verenigingsleven, ik heb een scoutsverleden. Ik vind dat bedrijven ook maatschappelijke relevantie moeten hebben. Het systeem van Trooper is democratisch, elke vereniging kan intekenen. Ik koop zelf ook via Trooper. Voor mij is dat een nostalgieaankoop, omdat de scoutsvereniging waar ik bij zat, kan zien dat ik een aankoop via Trooper heb gedaan. Naar mijn gevoel kan Trooper ongelimiteerd groot worden."Naast de investering van 1 miljoen, werkte KBC met Trooper ook de Tofste Trooperdroom uit voor verenigingen (zie kader). Karin Van Hoecke, directeur digitale transformatie KBC België verwijst met enkele cijfers naar het sterke Vlaamse verenigingsleven. "54 procent van de Vlamingen is lid van een vereniging, er zijn meer dan 100.000 verenigingen. Het DNA van Trooper en zijn rol om verenigingen te steunen passen bij het DNA van KBC." Trooper werd eerder begeleid door de accelerator Start it @KBC, waarvan de bank een van de oprichters is, maar het gebeurt niet vaak dat KBC investeert in een Start it-bedrijf. "De investering kadert in de digitale transformatie. Als we kansen voor samenwerking zien, kunnen we investeren", zegt Van Hoecke. "Maar als start-up moet je natuurlijk eerst een zekere schaalgrootte hebben als je wil samenwerken met KBC."