Studio 100 stapt in start-up Trooper om verenigingen te steunen

© .
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Studio 100 neemt een belang van 50 procent in de start-up Trooper. “Om het Vlaamse verenigingsleven te dynamiseren”, zegt Hans Bourlon, de CEO van Studio 100. Door online te shoppen via Trooper verzamelen leden en sympathisanten namelijk geld voor hun vereniging.

Trooper werd in Grimbergen opgericht door het trio Elisabet Lamote, haar man Klaas Olbrechts, en reclameman Jan Dejonghe.

“Er wordt heel hard gewerkt in het verenigingsleven om voldoende middelen binnen te krijgen, terwijl het steeds moeilijker wordt om subsidies te krijgen. Wij wilden helpen door een digitaal platform te zetten tussen bedrijven die manieren zoeken om klanten aan te trekken, en al die verenigingen met leden of supporters die online kopen”, legt Lamote uit.

Het komt erop neer dat wie via Trooper naar een webshop surft en er een item aankoopt, gemiddeld 5 procent van de aankoopprijs verdient voor zijn of haar vereniging, zonder zelf één euro extra te moeten betalen.

Het trio klopte aan bij Bourlon voor steun, die mede door zijn eigen jeugdervaringen in de scouts snel toehapte.

Dynamiek

“Er is ongelofelijk veel dynamiek bij starters vandaag. Maar dit idee sluit voor mij persoonlijk heel erg aan bij wie ik ben en bij mijn verleden, en daarom heb ik het binnen ons bedrijf sterk gepromoot.”

“Wij worden geregeld benaderd door start-ups en krijgen ook veel vragen om goede doelen te steunen. Maar hier steunen we als ondernemer iets dat superdemocratisch is, want elke vereniging kan zich aansluiten. Ons einddoel is natuurlijk om in ons jaarverslag te kunnen schrijven dat wij door te ondernemen samen met deze starter het Vlaamse verenigingsleven voor miljoenen hebben gedynamiseerd dit jaar. Dat is absoluut realistisch als plan.”

Ruim 250 verenigingen genieten al van financiële steun dankzij Trooper. “En dankzij de investering van Studio 100 kan Trooper sneller doorgroeien”, zegt Lamote, die het aantal verenigingen in Vlaanderen op ruim 100.000 schat. “We hebben dus een grote markt.”

Trooper werkt intussen samen met 118 webshops, onder meer Coolblue, JBC, Torfs, booking.com en Brussels Airlines.

‘Supertroopers’

“Ik doe zelf al enkele maanden alle digitale aankopen via Trooper voor de scouts van Baardegem”, zegt Bourlon.

“Als je per vereniging zo een aantal supertroopers hebt, kom je al snel aan serieuze bedragen. Zo is er een patiëntenvereniging die op korte termijn al 1.500 euro bijeengehaald heeft”, aldus Bourlon, die niet uitsluit dat Trooper ooit over de landsgrenzen trekt.

“Toen wij Meli overnamen, hadden wij ook geen plan dat we in 2017 zes parken moesten hebben”, zegt Bourlon. “Natuurlijk droom je ongelimiteerd, van een Trooper-card is die je in je zak hebt en waarmee je in een fysieke winkel hetzelfde bereikt, tot en met internationaal gaan.”

Synergie

Bourlon en Lamote zien ook veel synergie tussen Studio 100 en Trooper. “Wij willen daar absoluut alle steun aan geven, en wij willen daar echt groot in denken”, zegt Bourlon.

Een van de uitlopers van de prille alliantie zijn de verenigingsdagen in Plopsaland eind deze maand, waar verenigingen aan lager tarief naartoe kunnen en een deel van de toegangsprijs de de kas van de vereniging spijst.

“Het is een probeersel, zien wat het geeft”, zegt Bourlon. “Ondernemen is proberen en je weg zoeken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content