Als avonturen zoals The Loft - 20 miljoen verlies in 2015 - zich niet herhalen, is De Vijver Media een beperkt risico voor Telenet.
...

Als avonturen zoals The Loft - 20 miljoen verlies in 2015 - zich niet herhalen, is De Vijver Media een beperkt risico voor Telenet. Vergeleken met de Telenet-omzet van 2,5 miljard en de gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom (ebitda) van 1,2 miljard is de activiteit klein genoeg om geen dramatische impact op de cijfers van de operator te hebben mocht het fout lopen. Het groeipotentieel, de upside, is daarentegen aantrekkelijk. 1. Bereik. De zenders van SBS zijn aan het klimmen in de kijkcijfers bij hun doelgroep van 18-54-jarigen. Het bereik was vorig jaar gemiddeld 19,3 procent en vorige maand zelfs 20,1 procent.Dat komt door de verbreding van het aanbod sinds de instap van Telenet. Daar gaat SBS mee door. Op 25 maart start Vier met De Mol op zondagavond, met direct nadien Sports Late Night, de samenvatting van de Jupiler Pro League-wedstrijden waarvan SBS dankzij Telenet de rechten vorig jaar kon binnenrijven. "Het is de allereerste keer dat we op zondagavond lokale programma's brengen. Daarmee komen we al aan vijf avonden in de week," onderstreept SBS-woordvoerder Kristof Demasure. Zes blijft op Amerikaanse producties steunen. Vijf, de 'vrouwenzender', haalt nu een record van gemiddeld 743.000 kijkers met Temptation Island. Vier zal over enkele maanden op dinsdag ook een match van de Champions League mogen uitzenden (Q2 van Medialaan heeft een match op woensdag). Demasure: "De ambitie is met onze drie zenders een bereik van 20 procent te halen in de commerciële doelgroep van 18-54-jarigen". 2. Nieuwe inkomsten uit pauzeknop- en geadresseerde reclame, het subtiele tv-equivalent van direct mail.3. Crossmediale reclame via een hechtere samenwerking met Mediahuis. Een gezamenlijke regie zal reclame op video uit de entertainmentsfeer (Temptation Island) kunnen combineren met reclame op video van de nieuwsmerken (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen...). Adverteerders krijgen een one-stopshop voor reclame op papier, online en op antenne."De overname door Telenet brengt vooral duidelijkheid voor de toekomst. De structuur en strategie die in de afgelopen jaren is neergezet, blijft doorwerken", zegt Demasure. De grote winnaars van de concurrentiestrijd die losbrandt tussen VRT, Medialaan (vtm, Q2, Vitaya, Caz) en SBS - om nog van Amazon, Netflix en YouTube te zwijgen - zijn de productiehuizen. De Play en Play More betaalkanalen van Telenet zijn een extra venster voor inkomsten uit dure series zoals De Dag (vanaf 26 maart), die maanden nadien op Vier zullen te zien zijn. "Dit soort fictie kan je nooit produceren in een commerciële context zonder dit soort modellen", vindt Demasure. Ook daarbuiten zal een hoop bijkomende programma's nodig zijn om de uren van een derde brede publiekzender te vullen. Telenet en SBS werken daar met een breed gamma productiehuizen, zeker niet enkel met Woestijnvis. Helemaal voluntaristisch is de inbreng van Telenet bij de Vlaamse programmaproducenten ook niet. Volgens het mediadecreet moeten distributeurs zoals Telenet (en Proximus) forfaitair 3 miljoen euro per jaar investeren in productie van audiovisuele werken, tenzij ze ervoor kiezen om 1,3 euro per abonnee in het Nederlandstalig landsgedeelte te betalen.