Stiptheidsacties Swissport veroorzaken voorlopig weinig hinder op Brussels Airport

Brussels Airport

De stiptheidsacties van bagageafhandelaar Swissport veroorzaken dinsdagochtend voorlopig weinig hinder op Brussels Airport. Rond 9 uur waren slechts enkele vluchten vertraagd.

De vakbonden klagen over een tekort aan personeel bij bagageafhandelaar Swissport. Maandagavond sprongen onderhandelingen met de directie af. De bonden kondigden daarop aan dat er dinsdagochtend tussen 8 en 10 stiptheidsacties zouden komen op de luchthaven, met mogelijke vertragingen als gevolg. ‘Twee uur lang zal het personeel doen wat het moet doen, maar niets meer. Omdat er niet genoeg volk is, geeft dat vertragingen’, zegt Fouad Bougrine van de liberale vakbond ACLVB. Maar die vertragingen lijken dinsdagochtend dus mee te vallen.

Op de luchthaven werken volgens Bougrine zowat 1.500 mensen voor Swissport. Een exact aantal kan de vakbondsman er niet op plakken, maar hij heeft het over “tientallen mensen” die tekort zijn op verschillende diensten. Het zijn de 400-tal bedienden die dinsdagochtend actievoeren. De arbeiders doen niet mee aan de stiptheidsacties. ‘Ik hoop dat de gemoederen niet oververhit raken, en de arbeiders niet mee op de kar springen. Voor alle duidelijkheid: wij willen geen extra personeel, maar willen enkel dat wie ontbreekt, vervangen wordt.’

Nog volgens Bougrine wordt de vakbondsafgevaardigden op dit moment de toegang tot het APOC, het zenuwcentrum van de luchthaven geweigerd. ‘Dat zorgt ervoor dat wij ons werk als afgevaardigde niet kunnen doen. Dit is niet constructief en zorgt niet voor sociale rust.’ Nieuwe onderhandelingen tussen bonden en directie staan voorlopig niet gepland. ‘De bal ligt in het kamp van de directie. Er zijn nog geen afspraken gemaakt’, aldus de vakbondsman. De vakbonden beslisten maandagavond nog om een beroep te doen op een bemiddelaar.

De directie van bagageafhandelaar Swissport ontkent van haar kant het door de vakbonden aangeklaagde personeelsgebrek. ‘De planning houdt rekening met de volumes en op dit ogenblik stelt er zich geen probleem’, zegt een woordvoerder van Swissport.

Brussels Airlines, de grootste klant van Swissport, liet dinsdag weten dat er mogelijk eigen teams zouden worden ingezet om eventuele hinder te beperken. ‘Maar we kunnen niet altijd alles opvangen’, waarschuwde woordvoerster Kim Daenen.

Partner Content