2016 was een verlieslatend jaar voor de Nederlandse posterijen. De omzet viel terug tot 3,4 miljard, vooral door de aanhoudende achteruitgang van de brievenpost. Ook het bedrijfsresultaat ging achteruit: van 304 naar 245 miljoen euro. Topvrouw Herna Verhagen belooft de komende jaren te besparen door 2000 voltijdse banen te schrappen. PostNL heeft wel een dividend van 0,12 euro per aandeel toegezegd. Op die manier probeert het Nederlandse bedrijf zijn aandeelhouders gerust te stellen.
...

2016 was een verlieslatend jaar voor de Nederlandse posterijen. De omzet viel terug tot 3,4 miljard, vooral door de aanhoudende achteruitgang van de brievenpost. Ook het bedrijfsresultaat ging achteruit: van 304 naar 245 miljoen euro. Topvrouw Herna Verhagen belooft de komende jaren te besparen door 2000 voltijdse banen te schrappen. PostNL heeft wel een dividend van 0,12 euro per aandeel toegezegd. Op die manier probeert het Nederlandse bedrijf zijn aandeelhouders gerust te stellen.Het bedrijf neemt zich voor zijn transformatie tot een pakjesbedrijf te versnellen. Daarin zegt PostNL nu al toonaangevend te zijn, met dank aan de groei van de e-commerce. Ook de Belgische markt heeft in die strategie een belangrijke plaats: PostNL profileert zich steeds nadrukkelijker als een Benelux-speler. "We starten dit jaar met de bouw van een nieuw sorteercentrum in België", onderstreept Rudy Van Rillaer, de managing director van PostNL Belgium.Rudy Van Rillaer: "2016 was ook in België een goed jaar voor pakjespost. De Belgische markt voor e-commerce groeit met 15 procent per jaar. We slagen erin een aanzienlijk deel van die groei binnen te halen, waardoor we ons marktaandeel gestaag uitbreiden. Met PostNL hebben we een aantal vernieuwingen gebracht. We hebben het volste vertrouwen in de toekomst. We verwachten dat de volumes in e-commerce en het aantal logistieke diensten blijven toenemen. Ik denk aan avond-, zaterdag- en zondagleveringen, maar ook aan tijdvakindicatie.""Niet alleen de markt groeit, ook ons marktaandeel. Je ziet de landsgrenzen vervagen. De Belgische consument bestelt net zo gemakkelijk in Nederland, en de Nederlandse consument in België. Wij willen onze klanten volgen en profileren ons daarom als Benelux-speler. In 2016 hebben we in Sint-Niklaas een vestiging geopend. Dit jaar starten we met de bouw van een nieuw sorteercentrum in België en we plannen nog een tweede sorteercentrum. Die zullen onze distributiecapaciteit verhogen in twee richtingen. Die sorteercentra zijn verregaand geautomatiseerd, maar uiteraard zal dat extra banen opleveren. Het is alleen te vroeg daarop al een cijfer te kleven."Rudy Van Rillaer: "Er zit druk op de prijzen, maar ik zou dat eerder omschrijven als gezonde competitie. We denken trouwens dat er door de groeiende volumes in e-commerce voor iedereen een plaatsje is onder de zon. De markt is niet verzadigd."Rudy Van Rillaer:"Dat kan ik niet bevestigen of ontkennen. Ik kan wel zeggen dat PostNL duidelijk heeft gekozen voor eigen groei. Dat is ook onze strategie in België en die blijkt te werken. Wij willen meegroeien met onze klanten. Daarom investeren we ook verder in onze dienstverlening. De zondaglevering en de levering op dezelfde dag worden dit jaar operationeel. We kiezen er ook voor ons te profileren in een aantal niches, zoals farma & care. Hoe dan ook is België de tweede thuismarkt van PostNL. Met 650 bezorgers leveren we 50.000 tot 60.000 pakjes per dag. We zijn hier in business-to-consumersegment het nummer twee. Onze aanpak wordt gesmaakt."