De halfjaaromzet van Roularta kwam uit op net geen 338 miljoen euro. Dat is 3,1 procent minder dan in het eerste semester vorig jaar.

De omzetdaling is te wijten aan de afdeling 'printed media', waar zowel de reclame-inkomsten als de omzet uit de lezersmarkt daalden. Bij 'audiovisuele media' was er een lichte toename dankzij de "andere omzet" (zoals video-on-demand, rechten, audiovisuele producties...). Ook hier daalden de reclame-inkomsten immers.

Dankzij lagere kosten - een gevolg van onder meer eerdere herstructureringen - kon Roularta wel hogere operationele resultaten boeken. Dat resulteerde ook in een nettowinst. Het nettoverlies van vorig jaar was vooral een gevolg van hoge herstructureringskosten en eenmalige items.

In België staat de reclameportefeuille van Roularta er voor het tweede semester beter voor bij de print- en internetactiviteiten dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl er een stabiele reclameomzet voor de audiovisuele media wordt verwacht. "De lezersmarkt is stabiel dankzij de abonnementen", klinkt het.

In Frankrijk is er nog geen heropleving van de markt. (Belga/MI)

De halfjaaromzet van Roularta kwam uit op net geen 338 miljoen euro. Dat is 3,1 procent minder dan in het eerste semester vorig jaar. De omzetdaling is te wijten aan de afdeling 'printed media', waar zowel de reclame-inkomsten als de omzet uit de lezersmarkt daalden. Bij 'audiovisuele media' was er een lichte toename dankzij de "andere omzet" (zoals video-on-demand, rechten, audiovisuele producties...). Ook hier daalden de reclame-inkomsten immers. Dankzij lagere kosten - een gevolg van onder meer eerdere herstructureringen - kon Roularta wel hogere operationele resultaten boeken. Dat resulteerde ook in een nettowinst. Het nettoverlies van vorig jaar was vooral een gevolg van hoge herstructureringskosten en eenmalige items. In België staat de reclameportefeuille van Roularta er voor het tweede semester beter voor bij de print- en internetactiviteiten dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl er een stabiele reclameomzet voor de audiovisuele media wordt verwacht. "De lezersmarkt is stabiel dankzij de abonnementen", klinkt het. In Frankrijk is er nog geen heropleving van de markt. (Belga/MI)