De Belgische consument betaalt in 2019 minder voor dezelfde boodschappenmand dan in 2018, want de concurrentie om de klant wordt nog scherper. Delhaize en Carrefour kunnen de inflatie moeilijk doorrekenen, omdat het prijsverschil met marktleider Colruyt anders te groot wordt. En de nummers twee en drie zu...

De Belgische consument betaalt in 2019 minder voor dezelfde boodschappenmand dan in 2018, want de concurrentie om de klant wordt nog scherper. Delhaize en Carrefour kunnen de inflatie moeilijk doorrekenen, omdat het prijsverschil met marktleider Colruyt anders te groot wordt. En de nummers twee en drie zullen hun duurdere imago moeten blijven bijsturen met scherpe promoties. Colruyt wordt zelf tot verdere prijsverlagingen gedwongen door Albert Heijn, Lidl en Aldi. En dan is er nog de olifant in de kamer, waar de sector van wakker ligt: de nakende kalverliefde van de Vlaamse consument voor Jumbo. De Nederlandse supermarktketen opent in het najaar zijn eerste winkels in België. En die hebben een gouden toekomst, omdat ze een even warm welkom krijgen van de Vlaamse consument als Albert Heijn zes jaar geleden. Die was voor Albert Heijn opeens bereid 20 minuten om te rijden. Voor de traditionele concurrentie zat er niets anders op dan de eigen markt te kannibaliseren met promoties, extra buurtwinkels en onlinebestellingen. Om Jumbo te counteren, wordt het meer van hetzelfde. En misschien heeft Jumbo nog een grotere aantrekkingskracht dan Albert Heijn, want in Nederland pakt de keten gretig uit met een laagsteprijzengarantie. Colruyt zal zijn reputatie als de allergoedkoopste supermarkt met hand en tand verdedigen. Daarom zullen de merkfabrikanten en de supermarkten in 2019 ook volop trucs gebruiken. Het wordt moeilijker prijzen te vergelijken, want de verpakkingen en de hoeveelheden zullen nog meer verschillen.