Eind september was een vat Brentolie nog meer dan 85 dollar waard, begin deze week nog slechts 60 dollar. Hoe komt dat?

JOHAN BRAEM: "De daling van de olieprijs is voor een groot stuk perceptie. De Amerikaanse voorraden zijn de laatste maanden blijven stijgen. Bovendien valt de economische groei overal wat tegen - behalve dan in de VS - zodat de markten veronderstellen dat het olieverbruik trager zal groeien, en er overschotten zullen ontstaan. En wie overschotten zegt, zegt prijsdaling."
...

JOHAN BRAEM: "De daling van de olieprijs is voor een groot stuk perceptie. De Amerikaanse voorraden zijn de laatste maanden blijven stijgen. Bovendien valt de economische groei overal wat tegen - behalve dan in de VS - zodat de markten veronderstellen dat het olieverbruik trager zal groeien, en er overschotten zullen ontstaan. En wie overschotten zegt, zegt prijsdaling."BRAEM: "Dat er overschotten aankomen of al zijn, is eigenlijk realiteit. De perceptie is dat die overschotten langdurig zullen zijn, en een blijvende impact zullen hebben. Daar ben ik het niet mee eens. De daling van de olieprijs is gewoon een tijdelijk fenomeen."BRAEM: "De Arabische landen van de OPEC-landen zullen ingrijpen. Als de prijs te laag gaat, draaien zij de kraan dicht. Dat hebben ze in het verleden al duidelijk gemaakt. Hun economieën hebben een prijs van 70 à 75 dollar nodig om rond te komen. Met 10 miljoen vaten per dag controleert Saoedi-Arabië op zijn eentje ruim 10 procent van de markt. Als dat land een paar honderdduizend of een miljoen vaten uit de markt haalt, dan zal de daling van de olieprijs een kort leven beschoren zijn. Het zou me niet verbazen als Saoedi-Arabië ook de rest van de OPEC mee krijgt, en zelfs Rusland. Dat land is geen lid van de OPEC, maar hielp vorige keer de kraan mee dichtdraaien, wat de prijs deed stijgen tot 80, 85 dollar per vat."BRAEM: "Weet u, het wereldwijde olieverbruik blijft stijgen, tegen gemiddeld 1 à 2 procent per jaar. En die olieoverschotten mag je niet overdrijven. De Amerikaanse voorraden blijven wel stijgen, maar dat is niet het volledige beeld. In de rest van de wereld stijgen de voorraden niet zoals in de VS. Als je in die omstandigheden een forse hoeveelheid vaten uit de markt haalt, keert de perceptie. De markt zal langdurige tekorten verwachten, zodat de olieprijs stijgt."BRAEM: "Saoedi-Arabië zal, gesteund door een aantal andere OPEC-landen, zijn productie met 300.000 à 500.000 vaten per dag verminderen. Dat zal de overschotten minder dramatisch doen lijken dan vandaag, zodat de olieprijs weer kan stijgen, ik vermoed tot rond 75 dollar, maar dat is geen exacte wetenschap. Binnen welke tijdspanne? Drie tot zes maanden, dat kan ik niet voorspellen. Maar lang zal het huidige prijsniveau niet standhouden."BRAEM: "We zijn nog lang niet van olie af. We kunnen gewoon niet zonder, zeker op korte termijn. Het wereldwijde transport is goed voor 50 à 60 procent van het totale olieverbruik. Elektrische auto's zijn op dit moment een druppel in een oceaan van anderhalf miljard auto's. Het aantal diesel- en benzinewagens zal pas vanaf 2035 afnemen. Ook de elektriciteitsproductie is nog lang niet groen of hernieuwbaar. Veel landen doen nog beroep op gas of zelfs olie, om maar van vervuilende steenkool te zwijgen. De toepassingen van olie gaan veel breder dan mensen denken. Van de kookpan tot de smartphone, overal zitten chemische stoffen in op basis van olie."BRAEM: "Aan het koersniveau van vandaag, zeker. In mijn beleggingsportefeuille zitten ze alvast. Natuurlijk moet je niet in gelijk welk olieaandeel stappen. Maar grote oliebedrijven als ExxonMobil, Chevron, Shell en Total zijn absoluut een investering waard. Die bedrijven hebben het voordeel dat ze naast ruwe olie ook afgeleiden produceren, zoals raffinageproducten. De diversificatie spreidt het risico. Als de olieprijs wat zakt, halen die bedrijven wat meer winst uit de raffinage. Als je puur wil gokken op een stijgende olieprijs, kan je denken aan Occidental Petroleum, dat zich enkel bezig houdt met olie- en gaswinning, en doorverkoopt aan raffinagebedrijven. Je kan ook denken aan de toeleveringssector, zoal bedrijven die materiaal verhuren voor oliewinning aan land of in zee. Maar een gediversifieerde oliemajor, daar doe je vandaag niet veel verkeerd mee."