Dat melden de ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro. Via het steunpakket wil de Nederlandse overheid KLM helpen om de coronacrisis te doorstaan. 'Het financieringspakket is noodzakelijk om de komende periode de lange en moeilijke weg van herstel veilig te stellen', stelt KLM-topman Pieter Elbers in een persbericht.

Voorwaarden

Aan de steun zijn wel een reeks voorwaarden verbonden. Zo zijn er hardere afspraken gemaakt met moederbedrijf Air France-KLM en de Franse overheid over de positie van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven. Air France-KLM kan onder de nieuwe afspraken minder makkelijk af van Schiphol als luchtvaartknooppunt. Nu geldt nog een opzegtermijn van negen maanden, dat wordt vijf jaar. Dat biedt 'meer zekerheid voor KLM en Schiphol en dus het publieke belang van Nederland'.Voorts moet het aantal nachtvluchten omlaag en moet de luchtvaartmaatschappij meer werk maken van verduurzaming. Ze zal ook geen dividend uitkeren aan de aandeelhouders zo lang de steun loopt.

Bovendien moet KLM zelf de kosten met 15 procent verlagen. Daarvoor wordt de komende maanden een herstructureringsplan opgesteld. Doel ervan is om "de huidige activiteiten van KLM te herzien en KLM aan te passen aan de veranderde economische realiteit", aldus de maatschappij.

Het is aan de directie en de vakbonden om het plan uit te werken, maar de Nederlandse regering legt toch al enkele krijtlijnen vast. 'Het verbeteren van de competitiviteit zal ook een substantiële bijdrage van het personeel via de arbeidsvoorwaarden vereisen', klinkt het in de brief van de ministers. Er is sprake van looninleveringen, waarbij de werknemers die het meest verdienen ook het meest zullen moeten inleveren. En de topmanagers zullen voorlopig geen bonussen meer krijgen.

Over eventueel banenverlies wordt in het persbericht van de luchtvaartmaatschappij nog niets gezegd. Maar minister Hoekstra zei vrijdag al dat banenverlies waarschijnlijk onvermijdelijk zal zijn. Naar verluidt zouden 6.000 van de 30.000 banen op de tocht staan.

Tweede ronde

KLM kan met dit pakket 'volgens minister Hoekstra 'tot ver in het volgende kalenderjaar vooruit'. Op termijn is allicht meer hulp nodig voor de luchtvaartgroep. Een kapitaalinjectie door de aandeelhouders is daarbij volgens de ministers de meest logische optie. Zowel Nederland als Frankrijk heeft een aandelenbelang van circa 14 procent. Aan zo'n tweede steunronde zullen opnieuw voorwaarden worden verbonden, zegt Hoekstra. Het steunpakket is ter goedkeuring voorgelegd aan de Europese Commissie.

Het aandeel van de luchtvaartgroep Air France-KLM opende met een winst van bijna 10 procent op de beurs van Amsterdam, na de aankondiging van het steunpakket

De Franse maatschappij Air France kreeg eerder al 7 miljard euro steun van de Franse regering.

Dat melden de ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro. Via het steunpakket wil de Nederlandse overheid KLM helpen om de coronacrisis te doorstaan. 'Het financieringspakket is noodzakelijk om de komende periode de lange en moeilijke weg van herstel veilig te stellen', stelt KLM-topman Pieter Elbers in een persbericht. Aan de steun zijn wel een reeks voorwaarden verbonden. Zo zijn er hardere afspraken gemaakt met moederbedrijf Air France-KLM en de Franse overheid over de positie van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven. Air France-KLM kan onder de nieuwe afspraken minder makkelijk af van Schiphol als luchtvaartknooppunt. Nu geldt nog een opzegtermijn van negen maanden, dat wordt vijf jaar. Dat biedt 'meer zekerheid voor KLM en Schiphol en dus het publieke belang van Nederland'.Voorts moet het aantal nachtvluchten omlaag en moet de luchtvaartmaatschappij meer werk maken van verduurzaming. Ze zal ook geen dividend uitkeren aan de aandeelhouders zo lang de steun loopt.Bovendien moet KLM zelf de kosten met 15 procent verlagen. Daarvoor wordt de komende maanden een herstructureringsplan opgesteld. Doel ervan is om "de huidige activiteiten van KLM te herzien en KLM aan te passen aan de veranderde economische realiteit", aldus de maatschappij. Het is aan de directie en de vakbonden om het plan uit te werken, maar de Nederlandse regering legt toch al enkele krijtlijnen vast. 'Het verbeteren van de competitiviteit zal ook een substantiële bijdrage van het personeel via de arbeidsvoorwaarden vereisen', klinkt het in de brief van de ministers. Er is sprake van looninleveringen, waarbij de werknemers die het meest verdienen ook het meest zullen moeten inleveren. En de topmanagers zullen voorlopig geen bonussen meer krijgen. Over eventueel banenverlies wordt in het persbericht van de luchtvaartmaatschappij nog niets gezegd. Maar minister Hoekstra zei vrijdag al dat banenverlies waarschijnlijk onvermijdelijk zal zijn. Naar verluidt zouden 6.000 van de 30.000 banen op de tocht staan. KLM kan met dit pakket 'volgens minister Hoekstra 'tot ver in het volgende kalenderjaar vooruit'. Op termijn is allicht meer hulp nodig voor de luchtvaartgroep. Een kapitaalinjectie door de aandeelhouders is daarbij volgens de ministers de meest logische optie. Zowel Nederland als Frankrijk heeft een aandelenbelang van circa 14 procent. Aan zo'n tweede steunronde zullen opnieuw voorwaarden worden verbonden, zegt Hoekstra. Het steunpakket is ter goedkeuring voorgelegd aan de Europese Commissie.Het aandeel van de luchtvaartgroep Air France-KLM opende met een winst van bijna 10 procent op de beurs van Amsterdam, na de aankondiging van het steunpakketDe Franse maatschappij Air France kreeg eerder al 7 miljard euro steun van de Franse regering.