De auto-industrie is in Duitsland goed voor 840.000 banen en 150 miljard euro omzet. Hoe ernstig is de toestand?
...

De auto-industrie is in Duitsland goed voor 840.000 banen en 150 miljard euro omzet. Hoe ernstig is de toestand? FERDINAND DUDENHÖFFER. "De Duitse autoproductie zal dit jaar wellicht afkloppen op 4,7 miljoen wagens. Dat is het laagste peil in 21 jaar. 2011 was een topjaar, met een productie van bijna 6 miljoen wagens. Bovendien is die prognose niet overdreven pessimistisch, want ze gaat uit van een daling met 8 procent, terwijl de productie in Duitsland in de eerste jaarhelft met 12 procent is gezakt. Ook 2020 wordt een aartsmoeilijk jaar. Verscheidene autoproducenten hebben al meermaals winstwaarschuwingen de wereld ingestuurd. Ik sluit niet uit dat er nog volgen." Het wijst op dé zwakte van de Duitse economie: ze is te afhankelijk van de export. Van de 5,1 miljoen personenwagens die in 2018 in Duitsland zijn gebouwd, werden er 4 miljoen geëxporteerd. DUDENHÖFFER. "China is de grootste automarkt ter wereld. Maar de Chinese markt klapt in elkaar. De verkoop daalt al dertien maanden aan een stuk. Dat heeft meteen gevolgen voor de wereldwijde verkoop. Ik verwacht voor dit jaar een wereldwijde verkoop van 79,5 miljoen personenwagens. Dat is ruim 4 miljoen minder dan vorig jaar en de grootste daling in meer dan 20 jaar. Zelfs in de periode 2008-2009, toen we de zwaarste recessie sinds de jaren dertig meemaakten, was de daling minder sterk. Toen ging de verkoop met 2,1 miljoen personenwagens achteruit." China treft niet als enige schuld. DUDENHÖFFER. "De onzekerheid in China hangt samen met het Amerikaans-Chinese handelsconflict. Donald Trump stuurt de wereldeconomie naar de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. En hij blijft de Europese Unie bedreigen met invoerheffingen op Europese auto's. Trump wil de Europese landbouwmarkt openbreken. De dreiging met autoheffingen gebruikt hij als wapen." Trekt de doorbraak van elektrische wagens de auto-industrie weer op gang? DUDENHÖFFER. "Vandaag is elektromobiliteit vooral een kwestie van miljardeninvesteringen. Vanaf 2021 komen er veel nieuwe elektrische modellen in de markt. Dat zal de winstmarges aanvankelijk laag houden. Het kan nog tot tien jaar duren vooraleer die elektrische wagens echt winsten opleveren. Ik verwacht dat de aandeelhouders tot minstens 2025 op hun tanden moeten bijten." De aandelen van BMW en Daimler verloren in één jaar al een derde van hun waarde. DUNDENHÖFFER. "En toch is de Duitse auto-industrie vrij goed geplaatst in de strijd om de elektrische mobiliteit. Volkswagen maakt reuzensprongen. Ook BMW en Daimler schakelen in een hogere versnelling. Ze weten ook wel dat de dieseltechnologie voorbij is. De autoproducenten kunnen met diesel niet langer voldoen aan de strengere Europese uitstootnormen vanaf 2021. Wie vandaag nog investeert in diesel, is verkeerd bezig."