De fusie zou van Euronav en Frontline een wereldwijde leider in de olietankerindustrie maken, klonk het donderdag nog. Euronav-CEO Hugo De Stoop zou CEO worden van het fusiebedrijf.

De grootste aandeelhouder van Frontline, scheepvaartsmagnaat John Frederiksen, had al een belang opgebouwd in Euronav. Maar de grootste Euronav-aandeelhouder is de Belgische rederij CMB, die in handen is van de Antwerpse redersfamilie Saverys.

Lees verder onder de video (reportage Kanaal Z)

En de oprichtersfamilie verzet zich dus tegen de fusieplannen. 'CMB stelt de huidige strategie van Euronav in vraag, die zich enkel toespitst op het transport van ruwe olie in een wereld die nood heeft aan een snelle vermindering van broeikasgassen', luidt het in een persbericht.

CMB wil de aandeelhouders overtuigen van een koerswijziging. 'De strategie die CMB voorstelt is om de vloot van Euronav geleidelijk aan te diversifiëren, weg van het transport van ruwe olie en te focussen op vergroening en het koolstofvrij maken van de scheepvaart en zware industrie. De exclusieve focus op fossiele brandstoffen en de geopolitieke risico's daaraan verbonden kunnen de toekomst van de onderneming zelfs in gevaar brengen.'

De fusie zou van Euronav en Frontline een wereldwijde leider in de olietankerindustrie maken, klonk het donderdag nog. Euronav-CEO Hugo De Stoop zou CEO worden van het fusiebedrijf. De grootste aandeelhouder van Frontline, scheepvaartsmagnaat John Frederiksen, had al een belang opgebouwd in Euronav. Maar de grootste Euronav-aandeelhouder is de Belgische rederij CMB, die in handen is van de Antwerpse redersfamilie Saverys.Lees verder onder de video (reportage Kanaal Z)En de oprichtersfamilie verzet zich dus tegen de fusieplannen. 'CMB stelt de huidige strategie van Euronav in vraag, die zich enkel toespitst op het transport van ruwe olie in een wereld die nood heeft aan een snelle vermindering van broeikasgassen', luidt het in een persbericht. CMB wil de aandeelhouders overtuigen van een koerswijziging. 'De strategie die CMB voorstelt is om de vloot van Euronav geleidelijk aan te diversifiëren, weg van het transport van ruwe olie en te focussen op vergroening en het koolstofvrij maken van de scheepvaart en zware industrie. De exclusieve focus op fossiele brandstoffen en de geopolitieke risico's daaraan verbonden kunnen de toekomst van de onderneming zelfs in gevaar brengen.'