'Realisatie van een wereldwijde leider in de olietankerindustrie', klinkt het donderdag in een persbericht. De twee bedrijven hebben samen bijvoorbeeld 69 grote olietankers, zogenaamde VLCC ofte Very Large Crude Carriers. Ook is er sprake van 57 Suezmax-schepen, die kleiner zijn, en 20 nog kleinere LR2 Aframax-schepen.

Aandeelhouders

Beide bedrijven keurden unaniem een 'term sheet' goed voor de deal, die in aandelen gerealiseerd wordt. De aandeelhouders van Euronav zullen na afronding in de meerderheid zijn. Zij zullen ongeveer 59 procent in handen hebben van de gecombineerde groep, die van Frontline ongeveer 41 procent. Het bedrijf krijgt wel de naam van Frontline, maar de CEO komt van Euronav.

CEO Hugo De Stoop

'Indien de combinatie zich effectief zou realiseren, zou de gecombineerde groep voortgaan onder de naam Frontline, en zou die blijven opereren vanuit België, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Griekenland en de VS. De gecombineerde groep zal worden geleid door Hugo De Stoop als Chief Executive Officer', klinkt het.

De potentiële deal stemt de aandeelhouders van Euronav in ieder geval tevreden. Het aandeel ging bij opening 8 procent hoger. Voor de afronding van de bedrijfscombinatie verwacht Euronav eerst 0,12 dollar dividend uit te keren, 'zonder dat dit een impact op de ruilverhouding zal hebben'.

Frontline is gevestigd in Bermuda, maar is van oorsprong een Zweedse rederij. De grootste aandeelhouder van het bedrijf is de Noorse scheepvaartsmagnaat John Frederiksen. Hij kwam halfweg de jaren negentig aan boord van het bedrijf, waarna het adres naar Bermuda verhuisde en de beursnotering van Stockholm naar Oslo ging.

Marktleider

'Een combinatie van Frontline en Euronav zou een marktleider creëren op de tankermarkt en de gecombineerde groep zo positioneren dat het naast de aanzienlijke synergieën, verdere waardecreatie creëert voor de aandeelhouders. Het nieuwe Frontline zou in staat zijn onze klanten waardeverhogende diensten aan te bieden en de bezettingsgraad van de vloot en de inkomsten te verhogen, wat alle belanghebbenden ten goede zal komen, zegt Frederiksen in het persbericht.

'Deze transactie kan een belangrijke ontwikkeling voor de tankerindustrie markeren. Het creëert een toonaangevende rederij die beter in staat is om te voldoen aan de noden van onze klanten, onze partners te ondersteunen en duurzaamheidsinitiatieven te stimuleren teneinde de energietransitie te leiden', voegt Hugo De Stoop toe.

Er waren al banden tussen beide bedrijven. Zo is Frederiksen via C.K.Limited al een van de grote aandeelhouders van Euronav, met een belang van iets meer dan 9 procent, volgens gegevens van financieel nieuwsbureau Bloomberg. De grootste aandeelhouder (12,11 pct) is de Belgische rederij CMB, de Compagnie Maritime Belge, die in handen is van de Antwerpse redersfamilie Saverys. Investeringsvehikel Saverco van Marc Saverys heeft bovendien een belang van 6,32 procent in Euronav, nog steeds volgens Bloomberg.

Euronav en Frontline moeten nog enkele horden nemen om de deal af te ronden. Er is onder meer sprake van de vereiste goedkeuringen van de raden van bestuur, aandeelhouders, klanten, kredietverleners en/of regelgevende instanties.

'Realisatie van een wereldwijde leider in de olietankerindustrie', klinkt het donderdag in een persbericht. De twee bedrijven hebben samen bijvoorbeeld 69 grote olietankers, zogenaamde VLCC ofte Very Large Crude Carriers. Ook is er sprake van 57 Suezmax-schepen, die kleiner zijn, en 20 nog kleinere LR2 Aframax-schepen. Beide bedrijven keurden unaniem een 'term sheet' goed voor de deal, die in aandelen gerealiseerd wordt. De aandeelhouders van Euronav zullen na afronding in de meerderheid zijn. Zij zullen ongeveer 59 procent in handen hebben van de gecombineerde groep, die van Frontline ongeveer 41 procent. Het bedrijf krijgt wel de naam van Frontline, maar de CEO komt van Euronav.'Indien de combinatie zich effectief zou realiseren, zou de gecombineerde groep voortgaan onder de naam Frontline, en zou die blijven opereren vanuit België, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Griekenland en de VS. De gecombineerde groep zal worden geleid door Hugo De Stoop als Chief Executive Officer', klinkt het. De potentiële deal stemt de aandeelhouders van Euronav in ieder geval tevreden. Het aandeel ging bij opening 8 procent hoger. Voor de afronding van de bedrijfscombinatie verwacht Euronav eerst 0,12 dollar dividend uit te keren, 'zonder dat dit een impact op de ruilverhouding zal hebben'. Frontline is gevestigd in Bermuda, maar is van oorsprong een Zweedse rederij. De grootste aandeelhouder van het bedrijf is de Noorse scheepvaartsmagnaat John Frederiksen. Hij kwam halfweg de jaren negentig aan boord van het bedrijf, waarna het adres naar Bermuda verhuisde en de beursnotering van Stockholm naar Oslo ging. 'Een combinatie van Frontline en Euronav zou een marktleider creëren op de tankermarkt en de gecombineerde groep zo positioneren dat het naast de aanzienlijke synergieën, verdere waardecreatie creëert voor de aandeelhouders. Het nieuwe Frontline zou in staat zijn onze klanten waardeverhogende diensten aan te bieden en de bezettingsgraad van de vloot en de inkomsten te verhogen, wat alle belanghebbenden ten goede zal komen, zegt Frederiksen in het persbericht. 'Deze transactie kan een belangrijke ontwikkeling voor de tankerindustrie markeren. Het creëert een toonaangevende rederij die beter in staat is om te voldoen aan de noden van onze klanten, onze partners te ondersteunen en duurzaamheidsinitiatieven te stimuleren teneinde de energietransitie te leiden', voegt Hugo De Stoop toe.Er waren al banden tussen beide bedrijven. Zo is Frederiksen via C.K.Limited al een van de grote aandeelhouders van Euronav, met een belang van iets meer dan 9 procent, volgens gegevens van financieel nieuwsbureau Bloomberg. De grootste aandeelhouder (12,11 pct) is de Belgische rederij CMB, de Compagnie Maritime Belge, die in handen is van de Antwerpse redersfamilie Saverys. Investeringsvehikel Saverco van Marc Saverys heeft bovendien een belang van 6,32 procent in Euronav, nog steeds volgens Bloomberg.Euronav en Frontline moeten nog enkele horden nemen om de deal af te ronden. Er is onder meer sprake van de vereiste goedkeuringen van de raden van bestuur, aandeelhouders, klanten, kredietverleners en/of regelgevende instanties.