Eddy Duquenne (CEO Kinepolis): ‘Niet zot worden van glorie’

© Karel Duerinckx
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis, is de vierde genomineerde voor de Manager van het Jaar.

Eddy Duquenne

Studie toegepaste economische wetenschappen

Start loopbaan als loketbediende ASLK in Jette

Executive manager corporate banking ASLK Bank/Fortis Bank

1998-2007: co-CEO Sunparks

2007: in raad van bestuur Kinepolis

Sinds 1 januari 2008: CEO Kinepolis

Omzet: 324,9 miljoen euro

Nettowinst: 47,6 miljoen euro

Personeel 2016 (na overname Landmark): 4500, waarvan 1000 in België

Heeft Kinepolis nog ruimte voor overnames?

EDDY DUQUENNE. “Voor een overname heb je zowel financieel als menselijk kapitaal nodig. Het financiële kapitaal hebben we zeker ter beschikking. We krijgen signalen, ook van belangrijke institutionelen die in ons kapitaal zitten, dat we extra middelen kunnen ophalen als we die nodig hebben. Ik moet er vooral voor zorgen dat we ook gelijke tred houden met het menselijke kapitaal. Een van de redenen waarom we uitkijken naar grotere overnames, is dat we daar vaak ook meer talent aantreffen.”

U was ook geïnteresseerd in Scandinavië. Daar is het Amerikaanse AMC aan de haal gegaan met Nordic Cinema.

DUQUENNE. “Dat zou ons ook hebben kunnen interesseren, omdat het een mooie aanwinst is in een stabiel macro-economisch gebied, vergelijkbaar met Canada. Nordic is bijna evenveel waard als Kinepolis, maar de omvang van een acquisitie bepaalt niet noodzakelijk het risicoprofiel. Een kleine overname kan veel risicovoller zijn dan die van een grote, goed geleide groep op een stabiele markt.”

Hoe wilt u Kinepolis verder doen evolueren?

DUQUENNE. “We worden steeds meer een multimediabedrijf. We hadden al opera, en nu hebben onder meer ook kunst in de cinema. Ik denk dat er nog veel meer potentieel zit in dat soort concepten. Ik geloof bijvoorbeeld dat reeksen in de bioscoop kunnen werken. Uren in een zaal zitten past wel steeds minder in het uitgaanspatroon van jongeren, die vier of vijf dingen op een avond willen doen. En we moeten top blijven in innovatie, in beeld- en geluidskwaliteit, maar ook in zetelconcepten. We lanceren dit jaar zetels die bewegen, en je voelt wind, vochtigheid en geuren. Ik ben zelf benieuwd. En waarom geen zetels waarin je met z’n zessen of zevenen kunt zitten? Ook betaaltechnologie via de smartphone volgen we op de voet.”

Wat doet het bedrijf?

Kinepolis is een snel groeiende internationale bioscoopgroep met complexen in België, Frankrijk, Spanje, Nederland, Luxemburg, Zwitserland, Polen en binnenkort Canada. Behalve als bioscoopuitbater doet het bedrijf filmdistributie, evenementen, reclame en vastgoedbeheer.

Vandaar de keuze

Onder leiding van Eddy Duquenne groeide Kinepolis uit tot een geldmachine en een schoolvoorbeeld van efficiëntie. Kinepolis is bovendien een trendsetter in nieuwe concepten en innovatieve geluids- en beeldtechnologie. Duquenne staat in de cinemasector dan ook bijzonder hoog aangeschreven. Nadat hij in 2014 al werd gelauwerd als beste bioscoopuitbater ter wereld, kreeg hij dit jaar een vergelijkbare Europese trofee. Doorslaggevend in zijn nominatie voor de Manager van het Jaar was de overname van de Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas in september.

Het markantste feit van het afgelopen jaar

“Die overname in Canada is onze nieuwe groeipoot”, zegt Duquenne. “Als onze concepten daar aanslaan, hebben we er een mooie toekomst. In het licht van de brexit en de onzekerheid over de verkiezingen in Europa is op verschillende continenten aanwezig zijn een goede manier om ons risico te spreiden.” Landmarkt telt 44 bioscoopcomplexen, waardoor Kinepolis binnenkort 92 vestigingen heeft. Dat betekent meer dan een verviervoudiging in drie jaar.

De belangrijkste uitdaging

“In de eerste plaats moeten we de Canadese organisatie integreren”, zegt Duquenne. “Onze mensen weten dat als ze een copy-paste doen van wat we hier hebben opgebouwd, die overname in Canada weinig risicovol is. En dan is het weer vooruitkijken, want er zullen zich nog kansen aandienen. Dan komt het erop aan gedisciplineerd te blijven, want de combinatie van succes en de ruime beschikbaarheid van kapitaal en vooral cash is een explosief mengsel, zoals ik al in veel bedrijven heb gezien. Niet zot worden van glorie, maar jezelf ter discussie blijven stellen. Daar komt het op neer.”

Partner Content