De aankondiging komt als een verrassing. Voor Brussels Airlines gaat het al om de derde CEO sinds het vertrek van Bernard Gustin in de lente van 2018. De machtswissel komt bovendien op een moment dat de hele luchtvaartsector in crisis verkeert als gevolg van de coronapandemie.

Dieter Vranckx was ook nog maar sinds begin dit jaar CEO bij Brussels Airlines, ter opvolging van Christina Foerster. Voordien was hij financieel directeur en Deputy CEO. Vanaf 1 januari 2021 krijgt hij binnen de Lufthansa Group de leiding over de Zwitserse dochter Swiss.

CEO Peter Gerber

De 47-jarige Vranckx wordt vanaf 1 maart opgevolgd door de 56-jarige Peter Gerber. Die zal naast CEO ook de nieuwe functie van 'Lufthansa Group Chief Representative for European Affairs' in Brussel op zich nemen. Het gaat om het vertegenwoordigen van de groepsbelangen op Europees niveau.

In de maanden tussen januari en maart zal Christina Foerster de taak van interim-CEO waarnemen, bevestigt een woordvoerster van Brussels Airlines. 'Zij kent het bedrijf door en door', aldus Kim Daenen.

Het vertrek van Vranckx en de komst van Gerber past volgens de woordvoerster in een interne verschuivingsoperatie binnen de Lufthansa groep, na het vertrek van de topman van Swiss eind dit jaar om gezondheidsredenen. Maar waarom precies gekozen werd voor Vranckx om de Zwitserse dochter te gaan leiden, is niet bekend. Al heeft hij in het verleden wel al ervaring opgedaan bij Swiss.

Gerber heeft heel wat ervaring in de luchtvaartsector: hij trad in 1992 in dienst bij Lufthansa en vervulde er verschillende managementfuncties, onder meer inzake HR, Financiën en IT. Sinds 2014 is hij voorzitter van Lufthansa Cargo. Daarnaast heeft hij nog een mandaat in de raad van toezicht van de luchthaven van Frankfurt en is hij voorzitter van IATA Cargo Advisory Council.

Duitse invloed

Met Gerber wordt de Duitse invloed bij de Belgische maatschappij versterkt. Zowel de CEO als de COO en CFO hebben de Duitse nationaliteit. Bij Brussels Airlines loopt overigens nog altijd een herstructureringsplan 'Reboot Plus'. Tegen het einde van dit jaar zou 90 procent daarvan gerealiseerd moeten zijn. Het is de bedoeling dat Gerber dat plan afwerkt. Volgens de woordvoerster zijn er op dit moment geen nieuwe besparingsplannen nodig. Ze wijst erop dat Brussels Airlines al sinds de zomer geen cash verbrandt. Het bedrijf heeft zelfs nog geen beroep moeten doen op de staatssteun van de Belgische overheid, al zal het binnenkort wel een eerste schijf opnemen.

'Brussels Airlines heeft veel troeven en samen met het management en alle 3.500 medewerkers kijk ik ernaar uit om de sterke punten van het bedrijf verder uit te bouwen en tegelijkertijd onze concurrentiekracht te vergroten en onze manier van werken toekomstbestendig te maken', zegt Gerber in het persbericht.

De aankondiging komt als een verrassing. Voor Brussels Airlines gaat het al om de derde CEO sinds het vertrek van Bernard Gustin in de lente van 2018. De machtswissel komt bovendien op een moment dat de hele luchtvaartsector in crisis verkeert als gevolg van de coronapandemie.Dieter Vranckx was ook nog maar sinds begin dit jaar CEO bij Brussels Airlines, ter opvolging van Christina Foerster. Voordien was hij financieel directeur en Deputy CEO. Vanaf 1 januari 2021 krijgt hij binnen de Lufthansa Group de leiding over de Zwitserse dochter Swiss. De 47-jarige Vranckx wordt vanaf 1 maart opgevolgd door de 56-jarige Peter Gerber. Die zal naast CEO ook de nieuwe functie van 'Lufthansa Group Chief Representative for European Affairs' in Brussel op zich nemen. Het gaat om het vertegenwoordigen van de groepsbelangen op Europees niveau. In de maanden tussen januari en maart zal Christina Foerster de taak van interim-CEO waarnemen, bevestigt een woordvoerster van Brussels Airlines. 'Zij kent het bedrijf door en door', aldus Kim Daenen. Het vertrek van Vranckx en de komst van Gerber past volgens de woordvoerster in een interne verschuivingsoperatie binnen de Lufthansa groep, na het vertrek van de topman van Swiss eind dit jaar om gezondheidsredenen. Maar waarom precies gekozen werd voor Vranckx om de Zwitserse dochter te gaan leiden, is niet bekend. Al heeft hij in het verleden wel al ervaring opgedaan bij Swiss. Gerber heeft heel wat ervaring in de luchtvaartsector: hij trad in 1992 in dienst bij Lufthansa en vervulde er verschillende managementfuncties, onder meer inzake HR, Financiën en IT. Sinds 2014 is hij voorzitter van Lufthansa Cargo. Daarnaast heeft hij nog een mandaat in de raad van toezicht van de luchthaven van Frankfurt en is hij voorzitter van IATA Cargo Advisory Council.Met Gerber wordt de Duitse invloed bij de Belgische maatschappij versterkt. Zowel de CEO als de COO en CFO hebben de Duitse nationaliteit. Bij Brussels Airlines loopt overigens nog altijd een herstructureringsplan 'Reboot Plus'. Tegen het einde van dit jaar zou 90 procent daarvan gerealiseerd moeten zijn. Het is de bedoeling dat Gerber dat plan afwerkt. Volgens de woordvoerster zijn er op dit moment geen nieuwe besparingsplannen nodig. Ze wijst erop dat Brussels Airlines al sinds de zomer geen cash verbrandt. Het bedrijf heeft zelfs nog geen beroep moeten doen op de staatssteun van de Belgische overheid, al zal het binnenkort wel een eerste schijf opnemen. 'Brussels Airlines heeft veel troeven en samen met het management en alle 3.500 medewerkers kijk ik ernaar uit om de sterke punten van het bedrijf verder uit te bouwen en tegelijkertijd onze concurrentiekracht te vergroten en onze manier van werken toekomstbestendig te maken', zegt Gerber in het persbericht.