Defensie en luchtvaart

© reuters

De defensieleveranciers liggen onder vuur. In de Verenigde Staten, dat over de machtigste krijgsmacht ter wereld beschikt, spuit Lockheed Martins veel geplaagde productielijn van 400 miljard dollar misschien eindelijk F35-gevechtstoestellen.

In de wereld buiten Rusland en China wordt bitter weinig besteed aan defensie, maar zelfs dat is al een opkikker voor een sector die vrij sombere tijden beleefde.

China wil macht uitstralen en krikt in 2015 zijn militaire uitgaven op tot 160 miljard dollar. Dat is meer dan het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland samen, volgens de defensieconsultant IHS Jane’s. Andere ontluikende Aziatische markten vormen een aanlokkelijk doelwit voor westerse defensiefirma’s. Oude rivaliteiten en hernieuwde allianties jagen de uitgaven voor onderzeeërs en andere uitrusting op. Beducht voor de opkomende Chinese zeemacht delen Japan en Australië militaire technologie. De grote Aziatische markten vallen evenwel moeilijk te veroveren. India is het grootste overzeese doelwit voor de Amerikaanse wapenfabrikanten. Het beschikt in het begrotingsjaar 2014-2015 over een militair budget van 38 miljard dollar, 12 procent meer dan het jaar tevoren, maar buitenlandse investeerders kunnen niet voor meer dan 49 procent participeren in binnenlandse defensieleveranciers.

De verkoop van commerciële vliegtuigen biedt wat soelaas voor defensiefirma’s die gediversifieerd hebben. De niet-militaire vraag bedraagt echter maar een derde van de omzet van de luchtvaart- en defensie-industrie, en die stijgt volgens de onderzoeksfirma MarketLine in 2015 met slechts 4 procent tot 1,2 miljard dollar.

In de gaten houden

Boeing versus Airbus. Boeing heeft de hoogste posities ingenomen in zowel de luchtvaart- en defensiesectoren, als de ruimtevaart en de veiligheidsbranche. Zijn 33 miljard dollar zware defensieafdeling staat echter op het punt in te krimpen. De burgerluchtvaart biedt meer hoop: de niet-militaire divisie van Boeing groeit in 2015 met 10 procent, voorspelt de bank JPMorgan. Op de lucratieve markt van de grote langeafstandsjets wordt Boeing bestookt door zijn Europese rivaal Airbus, waarvan de eerste A350’s eind 2014 commerciële vluchten beginnen uit te voeren. In 2015 volgen er naar verwacht nog 17. Desondanks is Boeing goed op weg om in 2015 ongeveer twee derde van alle widebody’s te leveren.

Partner Content