Wat doet het bedrijf?

Als kleine start-up kon Collibra snel de grootste financiële instellingen ter wereld optekenen als klant. Onder druk van de toezichthouders moesten financiële instellingen beter hun interne processen controleren, om een nieuwe bankencrisis te voorkomen.

Intussen heeft een uitgebreid software-aanbod waarmee klanten hun data beter kunnen beheren, ontsluiten en analyseren. De klanten komen uit zowat alle sectoren, voornamelijk multinationals. "Met een beetje overdrijving kan je zeggen dat data een kwestie van leven of dood zijn geworden voor bedrijven", zegt CEO Felix Van de Maele, die het bedrijf in 2008 oprichtte met drie collega-onderzoekers van de VUB. "Zowat alle bedrijven zijn zich bewust van het belang van data. Niet alleen op de werkvloer, maar ook in het topmanagement en de raden van bestuur."

Collibra verkoopt zijn software via een abonnementsformule. " Software as a service is een goed businessmodel", zegt Van de Maele. "Je kan rekenen op terugkerende inkomsten, maar je hebt vooral zeer gelijklopende belangen. Klanten kunnen afhaken. Daarom moet je er voortdurend voor blijven zorgen dat ze dankzij je software succesvol blijven. Dat is uitdagend, maar op lange termijn is die druk goed. We richtten ons inderdaad tot grote bedrijven, maar we zijn dus al lang niet meer enkel actief in de financiële sector."

Hoe maakt het bedrijf het verschil?

Collibra is een pionier in software voor dataprocessen, maar het grote marktpotentieel trekt veel andere spelers aan, in het bijzonder kleppers als IBM en SAP. Van de Maele is ervan overtuigd dat Collibra zich nog goed kan onderscheiden van de concurrentie. "We hebben een sterke positie dankzij een uniek aanbod. We zijn oorspronkelijk begonnen in data governance, waar alles draait rond de vraag hoe je je data kan vertrouwen en juist kan gebruiken. Ondertussen hebben we dat uitgebreid met functionaliteiten om sneller de juiste data te kunnen gebruiken en data beter te analyseren met behulp van onder meer artificiële intelligentie. Een derde pijler in ons aanbod focust op de regelgeving rond privacy en databescherming. We zorgen ervoor dat bedrijven efficiënter kunnen voldoen aan de wetgeving, die kan verschillen van land tot land. Door dat bredere aanbod omschrijven we Collibra niet meer als een softwareplatform voor data governance, maar voor data intelligence. We hebben zeker concurrentie, maar eigenlijk is 'niks doen' nog steeds onze grootste concurrent. Veel bedrijven proberen zich nog te behelpen met spreadsheets en andere intern gedeelde documenten in plaats van met gespecialiseerde software."

Data zijn een kwestie van leven of dood geworden voor bedrijven

Wat zijn de ambities?

Collibra wordt sinds begin dit jaar op ruim een miljard dollar gewaardeerd, dankzij een kapitaalinjectie van 100 miljoen dollar. Het was de eerste Belgische techspeler met die felbegeerde status van unicorn. Door de laatste kapitaalronde voegde CapitalG, een zusterbedrijf van Google, zich bij het lijstje van aandeelhouders. Dat bevatte al kleppers als Index Ventures, Battery Ventures, Iconiq Capital. Die laatste is de vermogensbeheerder die Mark Zuckerberg en andere techmiljardairs tot zijn klanten mag rekenen.

Met iedere kapitaalronde stijgen de verwachtingen. "De lat ligt inderdaad steeds hoger", zegt Van de Maele. "Maar het blijft een ongelofelijk avontuur. De kansen worden ook steeds groter. Dit jaar halen we voor het eerst 100 miljoen dollar omzet. We zien onszelf als een globaal bedrijf. Europa en Amerika zijn onze grootste markten. We hebben ook al een team in Australië. De instap van CapitalG helpt ons zeker verder internationaal te groeien. We hebben een mooie samenwerking met de cloudafdeling van Google, om onze producten te integreren. We werken op een gelijkaardige manier samen met Amazon en Microsoft. Naast nieuwe klanten overtuigen, willen we ook steeds grotere contracten afsluiten."

Insider talk

Collibra trok begin 2012 met Newion zijn eerste grote investeerder aan. Patrick Polak, de oprichter van het Nederlandse fonds, zit sindsdien in de raad van bestuur van Collibra. Hij maakte van dichtbij de internationale doorbraak mee. "We hebben om twee redenen in Collibra geïnvesteerd. Het was duidelijk dat de oprichters een complementariteit en een kwaliteit hadden die we nog maar zelden hadden gezien. Bovendien waren ze er heel vroeg bij. Iedereen zag dat de hoeveelheid data exponentieel toenam, maar weinigen waren bezig met de vragen hoe je ervoor kan zorgen dat je de data kan vertrouwen en wie ze mag gebruiken. IBM en nog enkele grote bedrijven wilden ook die problemen oplossen, maar zij bleven de zaak door een technologische bril bekijken. Collibra redeneerde breder en zag het als een businesskwestie. Het wilde software maken voor elk bedrijf. Ondertussen heeft het een heel breed aanbod gebouwd."

"Collibra heeft snel Amerikaanse klanten getekend. De Verenigde Staten hebben veel eerder dan Europa regelgeving rond data ingevoerd. Daarom lagen op de Amerikaanse markt grote kansen. In de VS is Collibra stapsgewijs begonnen. Vanaf 2012 zijn eerst Stijn Christiaens en Benny Verhaeghe heen en weer beginnen te vliegen. Ze klopten onmenselijke uren, een mooie illustratie van de drive van de oprichters."

Collibra

-Opgericht: 2008

-Oprichters: Felix Van de Maele, Stijn Christiaens, Pieter De Leenheer, Damien Trog en Benny Verhaeghe.

-Omzet 2019: 100 miljoen euro

-Bedrijfswinst: niet vrijgegeven

-Werknemers: 600