E-commercebedrijven zoals het Britse Simba Sleep, Eve Sleep Limited, het Luxemburgse Oscar Sleep en het Belgische Sleepr willen de klassieke matrassenmarkt veroveren via het internet. Volgens James Cox (29), de medeoprichter en CEO van Simba Sleep, functioneert de matrassenbusiness nu niet goed. "Consumenten gaan naar een winkel, voelen aan een paar matrassen en maken een keuze. Dat werkt niet meer. Veel mensen maken ook de verkeerde keuze", stelt Cox.
...

E-commercebedrijven zoals het Britse Simba Sleep, Eve Sleep Limited, het Luxemburgse Oscar Sleep en het Belgische Sleepr willen de klassieke matrassenmarkt veroveren via het internet. Volgens James Cox (29), de medeoprichter en CEO van Simba Sleep, functioneert de matrassenbusiness nu niet goed. "Consumenten gaan naar een winkel, voelen aan een paar matrassen en maken een keuze. Dat werkt niet meer. Veel mensen maken ook de verkeerde keuze", stelt Cox. De Britse internetondernemer ziet verschillende problemen in die manier van werken. "Om te beginnen, is er veel te veel keuze. Consumenten weten niet wat ze moeten kiezen. Winkels gooien ook met kortingen, waardoor niemand echt de waarde van een goede matras kent", zegt James Cox. Hij ziet ook dat er uitgepakt wordt met claims over gezondheid en comfort, die wetenschappelijk niet hard gemaakt worden. Dat kan beter, dacht James Cox dus. Hij richtte in 2015 samen met zijn vriend Steve Reid en de familie McClements Simba Sleep op. Reid richtte eerder al Tribesports.com op. De familie McClements is al sinds 1979 actief in de matrassensector.Bij verschillende investeerders haalt Cox meer dan 20 miljoen euro kapitaal op. Bekende namen zoals Tom Teichman (made.com, lastminute.com, notonthehighstreet.com), Nigel Wray (eerder Domino's Pizza, Saracens, Prestbury Investment Holdings, Franchise Brands Plc), Richard Reed, Adam Balon en Jon Wright (innocent drinks), de familie Jatania (ex-cosmeticagigant Lornamead - Vosene, Yardley) geloven in de onlinematrassenbusiness van Cox. Later dit jaar staat een nieuwe kapitaalronde op de agenda om de verdere internationale groei richting Azië en Noord-Amerika te financieren. Samen met zijn partner Andrew McClements werkte Cox een jaar aan de ontwikkeling van een universele, hybride pocketverenmatras. "We hebben onze matras ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse Sleep to Live Institute. Dat heeft data van meer dan 10 miljoen consumenten. In het opstartjaar hebben we tachtig prototypes ontwikkeld. Dat resulteerde in de eerste hybride matras die vijf lagen traagschuim combineert met 2500 gepatenteerde pocketveren", legt James Cox uit. De matrassen voor de Britse markt worden geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk, die voor continentaal Europa in Polen. De toplaag van de Simba-matras is overigens een product van de West-Vlaamse matrastextielspecialist Bekaert Deslee. De focus van de internetondernemer ligt naar eigen zeggen op innovatie. Niet alleen in productontwikkeling, maar ook in de commerciële benadering. "95 procent van onze matrassen verkopen we via onze webshop. De matrassen worden compact opgerold in een doos verpakt en thuis geleverd. Klanten mogen de matras honderd dagen uittesten. Dat is veel beter dan even in een winkel op een matras te gaan liggen", vertelt James Cox. Hij zegt erbij dat maar 6 procent wordt teruggestuurd. In zijn eerste jaar verkocht Simba Sleep 70.000 matrassen in een tiental landen, goed voor een omzet van 20 miljoen euro in 2016. Het bedrijf met hoofdkantoor in Londen heeft 65 mensen in dienst. Voor dit jaar mikt James Cox op 60 miljoen euro omzet en in 2018 wil hij boven 100 miljoen euro omzet genereren en winst maken. De helft van de omzet komt uit het Verenigd Koninkrijk, de rest uit continentaal Europa. "We lanceren elke week in een nieuw land. In de komende 18 maanden staan 34 landen op het programma. Vandaag starten we onze activiteiten in België op, in exclusieve samenwerking met de Sleepworld-winkels", verklaart Cox. Hij wil zo snel mogelijk een kantoor in België openen om de Belgische markt te ondersteunen. Volgens Emmanuel Desaever, de CEO van Slaapadvies, het familiebedrijf dat twaalf Sleepworld-winkels in Vlaanderen uitbaat, komt het aanbod van Simba Sleep op het goede moment. "Fysieke winkels blijven belangrijk. Tegen de zomer openen we vijf nieuwe winkels en we werken ook aan een partnership in Wallonië. Maar onlineverkoop wordt even belangrijk. We zijn niet over een nacht ijs gegaan om met Simba Sleep in zee te gaan. We hebben elkaar gevonden op het gebied van convenience buying. Dat is een cliënteel dat we tot op heden te weinig hebben aangeboord", geeft Desaever toe. Om de webconsument te bedienen, investeerde Emannuel Desaever de jongste twee jaar in logistiek en IT-platformen. In de hoofdzetel in Zwijndrecht is 10.000 vierkante meter logistieke ruimte ingericht om de onlineactiviteiten op te volgen. "Een van de redenen waarom Simba Sleep met ons in zee gegaan is, is het feit dat we die logistieke operatie al volledig af hebben. Onlineklanten worden doorgestuurd naar onze site en kunnen onmiddellijk bestellen. Onze betrachting is de Simba-matrassen binnen de 48 uur bij de consument te krijgen", zegt Desaever. De Belgische matrassenmarkt wordt geschat op 235 miljoen euro, al variëren de cijfers omdat grote spelers zoals Ikea geen cijfers per land bekendmaken. Simba Sleep heeft de ambitie in België 5 à 10 miljoen euro omzet te draaien. "Het matras-in-een-doos-concept zal op termijn een marktaandeel van 20 à 25 procent innemen", verwacht James Cox.